Tiga pejuang wanita Amerika Syarikat berkata mereka tidak akan melawat Israel selepas negara itu mengharamkan dua kongres wanita dari negara Uncle Sam itu dari memasuki wilayah itu minggu lepas, kata Agensi Anadolu, yang memetik kenyataan dari satu kumpulan hak Palestin.

Ahli kongres wanita berkenaan Alexandria Ocasio-Cortez, pelakon Cynthia Nixon dan aktivis Gloria Steinmen menggesa orang ramai untuk tidak melawat Israel, kata pergerakan boikot, Divestasi dan Sanksi (BDS) pro-Palestin menerusi muat naik di laman Twitter.

"Saya ingin melihat komitmen dari wakil saya di Washington untuk tidak pergi ke Israel sehingga semua anggota Kongres dialu-alukan," menurut Nixon dalam status di Twitter pada 15 Ogos lalu.

Tarikh berkenaan merupakan hari dua kongres wanita, Rashida Tlaib dan Ilhan Omar dilarang masuk ke Israel.

Ocasio-Cortez turut bertindak balas terhadap larangan tersebut dengan mengatakan ia telah merosakkan hubungan antarabangsa.

"(Perdana Menteri Israel Benjamin) keputusan diskriminasi Netanyahu untuk mengharamkan anggota Kongres dari melawat Israel telah membahayakan diplomasi antarabangsa," katanya.

Dua hari kemudian Steinmen memuat naik kenyataan yang panjang mengenai platform blog mikro di mana dia teringat tentang majlis makan malam pada tahun 1980-an yang beliau hadiri di New York ketika Netanyahu, pada masa itu merupakan wakil Israel ke PBB.

“Kamu adalah pembuli terhadap tetamu kamu, sama seperti kamu membuli kedua-dua pemimpin wanita yang dipilih sekarang ini.

“Jika kamu dan (Presiden AS Donald) Trump terus meniru di antara satu sama lain, kamu akhirnya akan bersendirian bersama di meja rundingan.

“Saya mengharapkan kedua-dua kamu terima hukuman yang lebih besar daripada itu,” tulisnya.

Kerajaan Israel memilih untuk menghalang Tlaib dan Omar daripada melawat negara itu dan kawasan Tebing Barat yang diduduki selepas Trump mengeluarkan kenyataan ia akan menunjukkan kelemahan yang besar jika mereka dibenarkan masuk.

Keputusan itu turut mencetuskan kutukan hebat.

Senator Republikan Marco Rubio menyeru keputusan itu dinyatakan sebagai 'kesilapan.'

Netanyahu berkata kerajaannya telah disekat Tlaib dan Omar daripada memasuki Israel sebagai tanda sokongan mereka untuk gerakan boikot antarabangsa terhadap negaranya.