TIANJIN: Tiga orang dilaporkan hilang, manakala 11 lagi cedera susulan letupan gas yang mengakibatkan sebahagian bangunan runtuh di utara bandar pelabuhan Tianjin, China, pada pagi Selasa.

Agensi berita South China Morning Post melaporkan, punca kejadian masih dalam siasatan, namun dapatan awal menunjukkan kemerosotan kualiti infrastruktur ekoran kepesatan ekonomi, yang meningkatkan taraf hidup, tetapi pada masa sama mengabaikan peraturan keselamatan alam sekitar.

Sementara itu agensi berita rasmi kerajaan, Xinhua melaporkan tiga tingkat daripada bangunan tersebut telah runtuh, dan letupan seterusnya kedengaran pada pukul 7.15 pagi waktu tempatan.

Imej lokasi kejadian menunjukkan tingkat atas bangunan itu runtuh, tetapi tidak ada kerosakan yang jelas pada unit berhampiran.

Tianjin merupakan sebuah bandar pelabuhan yang terletak kira-kira satu jam perjalanan dari Beijing, dan merupakan antara bandar termaju di negara itu.

Pada 2015, sebuah letupan besar terjadi di sebuah gudang menyimpan bahan kimia, menyebabkan 173 kematian, yang sebahagian besar daripada mereka ialah anggota polis dan bomba.

Pada 2013, satu letupan terjadi di pelabuhan timur laut Qingdao akibat kebocoran saluran paip bawah tanah, mengakibat 62 orang terkorban.

Pada April tahun ini, sebuah blok yang termasuk rumah dan restoran runtuh di bandar Changsha, mengakibat 53 orang kehilangan nyawa.

Kod bangunan dikuatkuasakan secara longgar di kawasan luar bandar dan pinggir bandar, dengan binaan ditambah kepada rumah dan perniagaan yang tidak mempunyai struktur kukuh untuk menyokongnya.