SELEPAS berbulan ditangguhkan, Twitter telah mula membuang tanda pengesahan biru daripada pengguna yang disahkan tetapi belum mendaftar untuk perkhidmatan langganan berbayar, Twitter Blue.

Elon Musk melancarkan Twitter Blue tahun lepas dan memperkenalkan caj bulanan AS$8 untuk tanda pengesahan selepas membeli platform media sosial itu pada harga AS$44bilion. 

Akaun dengan tanda semak sebelum tarikh pengambilalihan Musk, yang dikenali sebagai legacy account, diberi pilihan untuk membayar langganan atau berisiko kehilangan tanda semak mereka, yang pada asalnya diperkenal untuk mengelak penyamaran.

Twitter pada Khamis mula membuang tanda pengesahan daripada beribu-ribu akaun, termasuk akaun tokoh terkenal seperti Pope Francis, Bill Gates dan Kim Kardashian.

Organisasi terkemuka, termasuk Pemerhati Hak Asasi Manusia, juga kehilangan tanda pengesahan mereka.

Di bawah Musk, akaun kerajaan yang disahkan diberi tanda semak versi kelabu, manakala saluran media yang disahkan diberi tanda semak berwarna emas.

Tanda semak biru dilihat sebagai penunjuk kebolehpercayaan kerana ia bermakna identiti pengguna telah disahkan oleh platform.

Ini bagi membantu pengguna mengenal pasti akaun penyamar dan maklumat salah, dengan sebahagian besarnya dikhaskan untuk ahli politik, selebriti, wartawan dan organisasi media.

Ramai pengguna Twitter telah membantah perubahan tersebut dan menyuarakan kebimbangan sistem baharu itu akan menggalakkan penyebaran maklumat salah dan berita palsu.