MADINAH: Kerajaan Arab Saudi giat menjalankan program pembangunan teknologi bagi memastikan pengalaman umrah dan ziarah berjalan lancar.

Ini sebahagian daripada aspirasi yang telah digariskan dalam Wawasan 2030 Arab Saudi yang mahu terus meningkatkan jumlah jemaah umrah dari tahun ke tahun.

Arab Saudi giat bangunkan teknologi AI

Forum Umrah dan Ziarah 2024, kali ini diadakan di Madinah menjadi platform penting bagi mengumpulkan semua pemain industri perkhidmatan mahupun penyedia teknologi untuk berinteraksi dan bekerjasama.

Menurut Timbalan Menteri Hal Ehwal Umrah, Dr Abdul Rahman Shams, forum ini penting kerana kerajaan Arab Saudi ketika ini mahu cepat mengadaptasi teknologi demi kepentingan umat Islam di seluruh dunia.

“Kami kumpulkan semua sektor kerajaan dan swasta dalam mencari penyelesaian untuk mempermudahkan proses pengurusan umrah buat semua umat Islam.

“Terdapat banyak inisiatif yang telah digerakkan untuk mengadaptasi teknologi baharu terutamanya teknologi kecerdasan buatan bagi membolehkan Arab Saudi dapat meningkat kapasitinya bagi menerima lebih banyak jemaah,” katanya ketika ditemui Astro AWANI.

Kerjasama awam-swasta

Pada masa sama, kerajaan Arab Saudi melalui wahana pelaburan mereka banyak melabur kepada syarikat swasta untuk mengumpulkan segala penyelesaian paling cekap bagi mempermudah proses pengurusan berkaitan umrah dan ziarah.

Sebagai contoh, syarikat penyedia perkhidmatan digital Arab Saudi, Tasheer berfungsi untuk mencari penyelesaian teknologi bagi meningkatkan kecekapan pengurusan imigresen di Arab Saudi.

Antara teknologi yang dibangunkan ialah proses verifikasi biometrik bagi proses berkaitan pendaftaran visa pelancong, pelawat mahupun mereka yang mahu mengerjakan umrah.

Tasheer memanfaatkan hubungan dua hala kerajaan Arab Saudi dengan negara-negara Islam lain bagi membolehkan pihaknya mendapat akses kepada data jemaah umrah untuk membangunkan sistem visa dengan lebih cekap.

Proses ini membabitkan teknologi pengesanan wajah, cap jari serta integrasi maklumat penerbangan, maklumat passport dan juga penginapan jemaah.

Kesemua model sistem kecerdasan buatan yang dibangunkan ini dibuat dengan gabungan kepakaran tempatan dan juga negara rakan kongsi yang lain.


Tiba masa umat Islam celik digital

Berdasarkan inisiatif-inisiatif penambahbaikan pengalaman umrah yang telah mula digerakkan kerajaan Arab Saudi, tiba masanya umat Islam bangkit.

Masa depan umrah dan ziarah pastinya memerlukan ilmu asas pengetahuan digital bagi membolehkan lebih ramai umat Islam hadir ke dua kota soci ini.

Ketika ini, sesiapa sahaja yang mahu beribadat di Raudhah, sebuah lokasi yang mustajab doa di Masjid Nabawi perlu berdaftar menggunakan Aplikasi Nusuk.

Makanya, sesiapa yang tidak ada pengetahuan atau menggunakan telefon pintar, maka tiada peluang untuk beribadat di lokasi yang menjadi rebutan ramai.