WASHINGTON: Pentadbiran Presiden Joe Biden mengumumkan satu lagi pakej bantuan ketenteraan Amerika Syarikat (AS) kepada Ukraine bernilai sehingga AS$300 juta pada Selasa selepas berbulan-bulan memberi amaran bahawa tiada wang yang tinggal.

Menurut kenyataan pegawai AS, pembiayaan baharu itu tersedia hasil daripada penjimatan yang dibuat dalam kontrak senjata.

Penasihat Keselamatan Negara, Jake Sullivan mengumumkan pakej itu dalam taklimat di White House pada petang Selasa.

“Apabila tentera Rusia mara dan melepaskan tembakan, Ukraine tidak mempunyai bekalan peluru yang cukup untuk membalas. Tindakan itu mengakibatkan kehilangan kawasan dan  nyawa. Ia merugikan kami, Amerika Syarikat dan pakatan NATO, secara strategik,” kata Sullivan.

Jurucakap Pentagon, Mejar Jeneral Pat Ryder pula menjelaskan, pakej itu akan merangkumi “peluru berpandu antiudara Stinger, peluru tambahan untuk HIMARS, peluru artileri 155 milimeter, termasuk peluru peledak tinggi dan peluru gugus perang yang ditingkatkan fungsi dwiguna, peluru artileri 105 milimeter, peluru tambahan untuk senjata kecil, bahan peledak, pelorus untuk membersihkan halangan, alat ganti, penyelenggaraan dan peralatan sampingan lain.”

Dalam menjelaskan bagaimana Jabatan Pertahanan kini mempunyai wang untuk bantuan Ukraine, seorang pegawai kanan pertahanan berkata: "Kami mempunyai penjimatan yang akan membolehkan kami mengimbangi kos pakej pengeluaran baharu."

Pentagon mempunyai kira-kira AS$4 bilion kuasa pengeluaran yang tinggal untuk dikirim ke Ukraine - senjata dan peralatan diperloleh dari stok Jabatan Pertahanan. Tetapi Pentagon keberatan untuk menggunakan pembiayaan itu, kerana tidak ada wang penambahan lagi untuk mengisi semula inventori AS.

Penjimatan baharu itu hasil daripada "rundingan yang baik" dan "menggabungkan pembiayaan dalam pelbagai perkara," menurut pegawai kanan pertahanan kedua -  sekali gus menawarkan Pentagon dana tambahan AS$300 juta untuk digunakan sebagai dana pengisian semula, untuk menyalur semula bantuan ke Kiev.

Pakej bantuan terakhir Ukraine dari AS diumumkan pada akhir Disember lalu.

Pada masa itu, Pentagon berkata dalam surat kepada Kongres bahawa Jabatan Pertahanan "akan menghabiskan pembiayaan yang tersedia untuk kami untuk bantuan keselamatan" selepas pakej itu diumumkan.

Ini bukan kali pertama Pentagon mengumumkan tambahan, sumber pembiayaan yang tidak dijangka untuk Ukraine.

Tahun lepas, Jabatan Pertahanan mengumumkan bahawa ia telah menemui kesilapan perakaunan yang menyebabkan DoD menilai terlalu tinggi jumlah bantuan yang diberikannya kepada Ukraine sebanyak AS$6.2 bilion.