LONDON:Pasukan perubatan di Britain melakukan kunjungan rumah ke rumah untuk memberikan vaksinasi kepada mereka yang tidak dapat melakukan perjalanan ke pusat vaksinasi.

UK telah memulakan program vaksinasi besar-besaran dan lebih pantas daripada Kesatuan Eropah (EU).

Negara itu merekodkan lebih 112,000 kematian akibat virus COVID-19.

Setakat ini seramai 11.5 juta orang telah disuntik dos pertama vaksin.

Kebanyakan kawasan di Britain masih berada dalam perintah berkurung.

Menurut menteri bertanggungjawab bagi program vaksin, Nadhim Zahawi berkata sebarang rancangan untuk menghapuskan sekatan perlu dibuat berdasarkan bukti.

''Untuk membuka semula sepenuhnya pada bulan Mac dan kemudian membuka kembali ekonomi selebihnya ketika kita mulai melihat lebih banyak data.

"Ini bersandarkan kepada bukti supaya kita melakukan ini secara beransur-ansur dan kita lakukannya dengan baik.

"Dalam masa yang sama, kita terus waspada terhadap varian baharu, mutasi baharu, dan bersiap-sedia untuk meningkatkan program vaksinasi kita.

“Ini adalah gabungan vaksinasi, tahap ujian, pengesanan dan isolasi. Itu adalah jalan untuk bergerak ke hadapan dengan virus ini.

"Kita membuat pelan kecemasan, ketika perdana menteri telah mengarahkan kami bukan hanya mempercepatkan vaksinasi, tetapi juga memikirkan bukti program vaksinasi masa depan daripada pandemik seperti mana kita lakukan dengan selesema, program vaksinasi selesema tahunan,” katanya.