PERTUBUHAN Kesihatan Sedunia (WHO) meluluskan penggunaan kecemasan bagi vaksin COVID-19 yang dibangunkan China, Sinopharm.

Ia sekali gus menyaksikan potensi buat jutaan dos itu untuk diedarkan kepada negara-negara yang memerlukan, menerusi program Covax yang dijalankan Pertubuhan Bangsa Bersatu (PBB).

Menurut Ketua Pengarah WHO, Dr Tedros Adhanom Ghebreyesus, dengan kelulusan itu, ia menjadikan vaksin tersebut yang keenam diluluskan pertubuhan itu.

“Petang ini, WHO memberi kelulusan kecemasan untuk membenarkan penggunaan vaksin dari Beijing, menjadikan ia vaksin keenam yang menerima kelulusan WHO berdasarkan keselamatan, keberkesanan dan kualiti.

“Ini meluaskan senarai vaksin yang mana Covax boleh membelinya dan mengedarkan kepada negara-negara untuk meluluskannya berdasarkan peraturan dan cara mengimport vaksin,” katanya pada satu sidang media di Geneva pada Jumaat.


Sebelum ini, syarikat yang berpangkalan di China itu hanya mendedahkan beberapa data kepada umum selain kadar keberkesanan selepas mengambil dua dos vaksin.

Vaksin Sinopharm ini akan menyertai vaksin lain keluaran Pfizer-BioNTech, Johnson & Johnson, Moderna, AstraZeneca dan satu lagi vaksin versi AstraZeneca yang dibangunkan Serum Institute of India yang menerima kebenaran WHO.