HANOI: Persatuan Tekstil dan Pakaian Vietnam (VITAS) menetapkan matlamat untuk membantu industri tekstil dan pakaian Vietnam menjadi lebih mesra alam menjelang 2030.

Menjelang 2023, industri itu merancang untuk mengurangkan penggunaan tenaga sebanyak 15 peratus dan penggunaan air sebanyak 20 peratus, lapor Agensi Berita Vietnam (VNA).

Pembangunan hijau (green growth) adalah antara sektor penting dalam pembangunan mampan.

Dalam tempoh beberapa tahun kebelakangan ini, perusahaan industri tekstil - pakaian - kasut telah memberi perhatian khusus kepada isu berkenaan.

Menurut Setiausaha Agung VITAS Truong Van Cam, industri tekstil dan pakaian yang lebih lestari bukan sahaja menyumbang kepada pelaksanaan strategi nasional mengenai pembangunan hijau tetapi juga memenuhi keperluan pasaran import tekstil dan pakaian yang besar di dunia, seperti Kesatuan Eropah (EU).

Firma tekstil-pakaian dan kasut kulit Vietnam perlu meningkatkan pengeluaran mereka untuk dieksport ke EU selepas Suruhanjaya Eropah (EC) mencadangkan barangan itu perlu mematuhi kriteria reka bentuk ekologi.

Awal tahun ini, EC mencadangkan strategi baharu untuk menjadikan tekstil lebih tahan lama, dapat dibaiki, boleh diguna dan dikitar semula untuk menangani kepelbagaian fesyen, sisa tekstil dan pemusnahan tekstil yang tidak terjual.

Eropah ialah pasaran tradisional dan utama bagi industri tekstil dan kasut Vietnam, terutama menerusi Perjanjian Perdagangan Bebas EU-Vietnam (EVFTA).

"Ahli perniagaan mesti fokus mengenai isu terbabit dan melaksanakan dengan cepat jika mereka mahu mengeksploitasi pasaran seperti Amerika Syarikat atau EU dan pasaran besar lain.

"Ia juga akan membantu perniagaan membangun secara mampan dan mengurangkan kos pengeluaran," kata Cam.

-- BERNAMA