Seorang wartawan Palestin terbunuh dalam serangan udara Israel ke atas sebuah pasar di Shejaiya, Gaza pada Rabu, menurut Jawatankuasa Perlindungan Wartawan (CPJ).

Rami Rayan, jurugambar Palestine Network for Press and Media, berada di pasar berkenaan untuk membuat laporan mengenai aktiviti membeli-belah rakyat Palestin ketika satu gencatan senjata selamat empat jam yang ditawarkan Israel untuk tujuan kemanusian.

CPJ melaporkan Rayan ditangkap gambar memakai jaket dan topi keledar yang ditulis ‘PRESS’ ketika dia dibawa he hospital.

"Israel tidak menunjukkan bukti bahawa ia cuba mengelakkan kematian orang awam, termasuk wartawan, dalam serangannya ke atas Gaza," kata Penyelaras Program CPJ Timur Tengah dan Afrika Utara, Sherif Mansour.

Seorang lagi wartawan Palestin dari Gaza, Hazem Balousha juga mengumumkan berita kematian Rayan dalam akaun Twitternya.


Sekurang-kurangnya 17 orang terbunuh dalam serangan ke atas pasar tersebut walaupun gencatan senjata sedang berlangsung di Gaza ketika itu.

Namun, pihak Israel dalam satu kenyataan berkata gencatan senjata itu tidak termasuk kawasan yang sedang berlangsungnya operasi militari darat.