DAVOS: Negara-negara Eropah harus membangunkan hospital di Gaza dan menghantar pasukan kesihatan ke kawasan bergolak itu bagi membantu rakyat Palestin yang berdepan serangan tanpa henti Israel.

Menurut Ketua Pegawai Eksekutif Consolidated Contractors International Company (CCC), yang juga pemimpin perniagaan asal Palestin, Samer S Khoury, ini kerana dengan kehadiran pasukan Eropah yang membina hospital dan merawat pesakit, Israel tidak ada alasan mengatakan ia adalah kubu tentera.

“Gaza mempunyai 45 buah hospital dan kini hanya tinggal kurang daripada lapan hospital yang beroperasi.
“Saya tinggal di Greece dan ramai sukarelawan dan doktor di sana mahu datang ke Gaza untuk membantu dan saya percaya negara lain juga begitu. Jika kita boleh wujudkan satu perjanjian antara negara Eropah dan Israel, biarkan doktor, jururawat dan ubat ubatan dari Eropah masuk ke Gaza.


“Kita bina juga satu hospital di selatan dan sebuah lagi di utara yang diterajui oleh Eropah, dengan cara ini Israel tidak boleh kata ia kubu tentera,” katanya pada sesi taklimat kemanusiaan di atas Gaza di World Economic Forum (WEF) 2024, di sini, pada Selasa.

Samer berkata, dalam isu bekalan air bersih pula satu pasukan petugas khas melibatkan Pertubuhan Bangsa Bersatu (PBB), Palestin dan Israel harus diwujudkan untuk membaiki saluran paip yang rosak.

“Terdapat tiga saluran utama ke Gaza dan kini hanya satu sahaja yang berfungsi. Kita wujudkan satu pasukan petugas merangkumi PBB, Palestin dan Israel untuk membaiki dua lagi saluran yang rosak,” tambahnya.

Selain itu, Samer berkata, pasukan petugas itu juga harus membenarkan bekalan diesel memasuki Gaza untuk digunakan di kilang penyulingan air yang dibina.

Dalam masa sama, sumber tenaga yang terputus juga boleh diselesaikan dengan penyertaan PBB Bersama Mesir dan Israel untuk membekalkan sumber.

Ini kerana ifrastruktur bekalan dari Mesir belum musnah dan masih berfungsi.

Sementara itu, Timbalan Pengarah Eksekutif Tabung Kanak-Kanak PBB (UNICEF), Kitty Van Der Heijden, menyifatkan situasi di Gaza khususnya untuk kanak-kanak adalah satu malapetaka.

“Jika ada satu perkataan untuk mengambarkan situasi kanak-kanak di Gaza, ia adalah malapetaka. Saya ulang, malapetaka. Itulah apa yang berlaku,” katanya

Kitty menegaskan, tidak ada kanak-kanak yang akan selamat tidak kira di mana mereka berada di Gaza.

“Ketika ini kanak-kanak dan orang awam berdepan 3D iaitu kematian melalui udara, penyakit akibat tiada air bersih, dan kebuluran akibat kekurangan makanan.

“Gaza kini hanya ada 1.5 hingga dua liter air sehari untuk kegunaan semua perkara. Standard minimum untuk peras kecemasan adalah 15 liter dan paras untuk kritikal untuk hidup adalah tiga liter… melapetaka,” katanya sambil menambah paras kebuluran di Gaza kini adalah sesuatu yang UNICEF tidak pernah saksikan.