KUALA LUMPUR : Dunia perlu bertindak segera dalam mengatasi isu perubahan iklim yang dilihat tidak mempunyai sebarang solusi yang konkrit kata  Pengarah Eksekutif UN Habitat, Datuk Seri Maimunah Mohd Sharif.

Malah tekanan akan terus dirasai apabila populasi di kawasan bandar terus catat peningkatan menjelang 2050 iaitu sebanyak 2.2 bilion orang terutamanya bagi kawasan di Afrika dan Timur Tengah.

Maimunah turut berpendapat, platform WUF2022 merupakan medium terbaik untuk berkongsi kepakaran dan idea sebelum tindakan yang perlu dibuat dalam masa terdekat.

Inilah masanya untuk kita berkongsi kepakaran, idea dan impian untuk masa depan yang lebih baik, dan tindakan perlukan dilakukan sekarang.

“Meskipun situasi ketika ini agak sukar, namun kita perlu terus fokus selain menggandakan usaha terhadap pembangunan yang mampan.
BACA SEMUA BERHUBUNG WORLD URBAN FORUM KE-11 DI SINI


“Kita perlu merangka solusi yang inovatif khususnya bagi kawasan bandar terutamanya untuk berdepan dengan krisis COVID-19, perubahan iklim, isu bencana semula jadi, serta konflik peperangan,” katanya ketika berucap ketika sesi pembukaan World Urban Forum (WUF) 2022 Sesi ke-11 yang berlangsung di Pusat Kongres Antarabangsa Katowice, Poland pada Isnin.

Mengulas lanjut, Maimunah berkata, beberapa cadangan serta kerangka kerja telah pun tersedia namun tindakan yang drastik perlu digerakkan bagi memastikan matlamat sebenar tercapai dalam berdepan isu terbabit.

Delegasi Malaysia di WUF 2022 diketuai oleh Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan, Datuk Seri Reezal Merican Naina Merican yang turut akan melancarkan Indeks Daya Huni Malaysia (Idam) dan Pavillion Malaysia di WUF 2022.

Forum berkenaan akan berlangsung mulai 26 sehingga 30 Jun di Katowice antara lain menumpukan usaha membangunkan kerangka cadangan dan idea untuk pembangunan perbandaran yang lebih lestari seiring dengan Matlamat Pembangunan Mampan PBB.