Perdana Menteri Thailand menggesa penunjuk perasaan anti kerajaan supaya melepaskan kemarahan mereka melalui peti undi dan menegaskan bahawa pilihan raya adalah jalan terbaik untuk menyelesaikan krisis politik negara itu yang telah berpanjangan.

Perdana Menteri Yingluck Shinawatra kini berdepan dengan protes jalanan besar-besaran bertujuan menjatuhkan kerajaannya yang dipilih oleh rakyat dan digantikan dengan "majlis rakyat" sementara. Kumpulan penunjuk perasaan itu memainkan isu dominasi politik abang Yingluck, bekas perdana menteri Thaksin Shinawatra yang kini hidup di luar negara yang mereka tuduh menguasai dan mempengaruhi kerajaan sekarang.

Yingluck mengadakan dialog pada Rabu bagi membincangkan cadangan oleh suruhanjaya pilihan raya untuk menangguhkan pilihan raya itu. Ia bagaimanapun dipulau oleh pembangkang dan suruhanjaya berkenaan.

Yingluck tidak menolak kemungkinan pilihan raya itu ditangguhkan tetapi mengulangi kebimbangannya bahawa langkah itu tidak dibenarkan oleh perlembagaan. Pilihan raya ditetapkan pada 2 Februari ini.

"Sekiranya rakyat tidak mahukan kerajaan ini mereka harusnya keluar mengundi," katanya.

Kebanyakan penentang beliau termasuk mereka yang rapat dengan istana enggan pilihan raya itu diteruskan kerana bimbang ia tidak akan mengubah kedudukan sekarang.

Mereka mahu satu pembaharuan pilihan raya dilakukan terlebih dahulu sebelum pilihan raya diadakan dalam masa setahun. Mereka juga menafikan tuduhan bahawa cadangan itu hanyalah helah untuk menggantung sistem demokrasi sedia ada.

Penunjuk perasaan sebelum ini berikrar akan meneruskan usaha meningkatkan tekanan ke atas Yingluck melalui kempen melumpuhkan kota Bangkok dengan menguasai beberapa persimpangan utama di kota ini.

Ketegangan meletus selepas dua orang cedera ditembak oleh mereka yang tidak dikenali dalam satu rapat umum anti kerajaan manakala satu letupan kecil menggegarkan rumah keluarga seorang pemimpin pembangkang.

"Dua insiden ini membayangkan bahawa revolusi rakyat hampir berjaya," kata pemimpin penunjuk perasaan, Suthep Thaugsuban.

Lewat Selasa sebutir bom kecil atau mercun dilemparkan ke sebuah rumah milik keluarkan pemimpin pembangkang, Abhisit Vejjajiva yang juga bekas perdana menteri. Dia kini berdepan tuduhan menyebabkan kematian dalam tindakan ketenteraan menangani tunjuk perasaan semasa memegang jawatan pada 2010.

Penunjuk perasaan menyekat beberapa jalan utama untuk tiga hari berturut-turut sejak Isnin namun ada tanda-tanda tindakan mereka mahu melumpuhkan kota Bangkok itu tidak mendapat sambutan.

Penunjuk perasaan juga sebelum ini memberi amaran mahu menangkap Yingluck dan beberapa anggota kabinet yang lain sekiranya mereka tidak letak jawatan.

Timbalan Perdana Menteri Surapong Tovichakchaikul dalam satu kenyataan pada Rabu menggesa polis menahan Suthep sebelum "negara ini jadi kacau-bilau."

Gerakan anti kerajaan itu juga menjarakkan diri daripada ancaman satu kelompok lain yang mahu merampas menara kawalan udara dan bursa saham.

Tunjuk perasaan ini dicetuskan oleh satu rang undang-undang yang akan mengampunkan Thaksin dan pulang ke Thailand biarpun berdepan hukuman penjara atas sabitan kesalahan rasuah. — Agensi