OKTOBER bukan saja dianggap pesta hantu bagi masyarakat Barat tapi ia suatu yang istimewa kepada angkawasan negara, Datuk Dr Sheikh Muszaphar Shukor kerana mengimbau sejarah penjelajahan beliau ke angkasa lepas pada 10 Oktober 2007.

Selepas 11 tahun berlalu, beliau berkongsi kembali kisah bersejarah itu menerusi beberapa foto yang dimuat naik menerusi akaun media sosial Instagramnya (IG), @drsheikhmuszaphar.

Merujuk dalam satu foto kelihatan beliau terapung bersama Jalur Gemilang dalam kapal angkasa Soyuz TMA-11.

"Oktober adalah bukan di angkasa lepas pada saya dan saya ingin berkongsi dengan anda banyak foto yang tidak pernah dipertontonkan sebelum ini.

"Solat, makanan, eksperimen, al-Quran di angkasa lepas dan banyak lagi. Selama seminggu saya akan kemas kini perjalanan ke angkasa lepas saya yang berlaku pada tahun 2007," katanya.

Video - Centrifuge training . Out of 11,425 candidates , the Final Four selected had to go to StarCity for a month training before only two will be chosen . This is the mini-centrifuge where it spins you upto 9G loads - imagine 9 times your body weight pressing on your chest and you just cannot breathe . You tend to lose consciousness because the blood does not flow to your brain during those times . Haha - Best feeling ever . The trick is to strain every 3 seconds so that your calve muscles squeeze and pump the blood to the brain ... This scenario occurs during takeoff and landing of the Soyuz rocket . I experienced 12G’s during my Emergency landing back then . I know all astronauts dread to be in the centrifuge me included . It’s not a great feeling to be in the centrifuge but we don’t have a choice .... Love As Always . PS - The Russians do have the biggest Centrifuge in the world in StarCity which we tried at the later stage . PSS - Spasibo = TQ

A post shared by Dr Sheikh Muszaphar Shukor (@drsheikhmuszaphar) on


Menariknya, beliau juga memuat naik satu video yang menunjukkan bagaimana beliau menjalani latihan yang cuba dilepasi 11,425 calon tapi hanya empat calon berjaya untuk pergi ke StarCity untuk menjalani latihan selama sebulan sebelum hanya dua calon saja terpilih.

"Bayangkan 9 kali berat badan anda menekan dada sehingga tidak boleh bernafas. Anda boleh tidak sedar kerana darah tidak mengalir ke otak pada masa itu. Perasaan yang sangat menyeronokkan," katanya.

Ujarnya, situasi sebegitu berlaku ketika kapal angkasa iaitu roket yang dinaikinya berlepas dan mendarat.

"Ia bukanlah perasaan yang hebat berada dalam 'centrifuge' tapi kami tidak mempunyai pilihan," katanya.

Selain kisah menarik yang dikongsinya itu, beliau juga memuat naik satu foto yang menunjukkannya bersama al-Quran. Ia adalah pemberian ibunya yang mengingatnya untuk membaca al-Quran ketika berada di Stesen Angkasa Antarabangsa (ISS). - Teks oleh: Elrafaei Sapi