JOHOR BAHRU: Berbuka puasa pada 1 Ramadan yang akan disambut minggu depan bersama keluarga merupakan hasrat yang pernah disuarakan pelakon Noryati Taib tau lebih mesra dikenali sebagai Makcik Petir.

Bagaimanapun, hasrat itu tidak kesampaian kerana Allahyarham lebih dulu dijemput oleh Allah pada awal pagi Rabu kerana sakit tua.

Hasrat itu disuarakan Allahyarham Noryati kepada anaknya, Faizul Hafiz Hashim.

“Itulah yang disebut arwah mama, mahu berbuka puasa dengan keluarganya, namun Allah lebih sayangkan beliau,” kata Faizul Hafiz kepada wartawan ketika ditemui di Tanah Perkuburan Islam Kebun Teh, Pasir Gudang di sini hari ini.

Beliau berkata demikian selepas majlis pengebumian ibunya di tanah perkuburan berkenaan.

Sebelum itu, jenazah Allahyarham Noryati disolatkan di Masjid Al-Iltihad Perjiranan 9 Taman Air Biru.

Bercerita mengenai keperibadian Allahyarham Noryati, Faizul Hafiz berkata, ibunya merupakan seorang yang sentiasa tidak pernah lekang menitipkan pesanan kepada anak-anaknya.

"Arwah memang suka berpesan, dia punya berleter memang kita rindu. Antara yang dipesan arwah kepada anak-anak ialah jangan sakitkan hati orang, jangan menipu, berbaik dengan jiran dan masyarakat. Tengok tengok hari ini pun jiran banyak bantu (urusan pengebumian)," kata Faizul Hafiz.

Faizul Hafiz Hashim menyiram air di kubur ibunya, Allahyarham Noryati Taib. – Gambar Astro AWANI

BACA: Pelakon Noryati Taib meninggal dunia

Allahyarham Noryati menghembuskan nafas terakhir pada usia 63 tahun di sisi ahli keluarganya.

Menurut Faizul Hafiz, pada akhir Februari lalu, Allahyarham ibunya mendapatkan rawatan di Unit Rawatan Rapi (ICU) selama tiga hari akibat komplikasi buah pinggang.

Sejurus selepas keluar dari hospital, Faizul Hafiz berkata, ibunya sudah tidak menerima tawaran berlakon lagi.

Berikutan keadaan kesihatan ibunya yang kurang baik, katanya, terdapat beberapa rakan artis yang juga anak angkat Allahyarham menghubungi dan bertanya khabar.

Antara artis yang tidak pernah putus menelefon dan bertanya keadaan Allahyarham Noryati ialah pelakon Sharnaaz Ahmad, Mamat Sepahtu, Joey Said dan Along Cham.