PENULARAN pandemik COVID-19 yang kini memasuki gelombang kedua, dan merekodkan lebih 190,000 kes positif di seluruh dunia setakat ini memerlukan kerjasama semua pihak bagi memastikan wabak tersebut dapat dikekang.

Pelbagai usaha terlah dilakukan di peringkat antarabangsa dan Malaysia sendiri, termasuk melaksanakan Perintah Kawalan Pergerakan yang berkuat-kuasa hari ini.

BACA: Wisma Putra akan bantu rakyat Malaysia terkandas di India - Hishammuddin

BACA: Perintah Kawalan Pergerakan: Soalan yang sering ditanya dalam sektor peruncitan

Di sebalik kebimbangan jangkitan tersebut, penyanyi nombor satu negara, Datuk Seri Siti Nurhaliza nampaknya menggunakan kaedah bersahaja dalam mendidik masyarakat sepanjang pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan.


Pelantun lagu Anta Permana itu menggunakan tajuk single terbaharu beliau '7 Nasihat' – sebagai memberikan panduan kepada pengikut di laman sosialnya.

Berlatarkan gambar beliau dan rapper Kmy Kmo dan Luca Sikt, '7 Nasihat' tersebut termasuk menyarankan orang ramai supaya berada di rumah dan menjauhkan diri daripada berinteraksi secara sosial.

Selain itu, ia turut menasihati agar orang ramai tidak membuat pembelian panik, selain melakukan aktiviti sihat seperti bersenam.

Kemaskini tersebut setakat ini mendapat lebih 15,000 ‘likes’,

Single 7 Nasihat adalah terbitan Siti Nurhaliza Productions dengan kerjasama Universal Music Malaysia, dan boleh didapati di semua pelantar digital seperti Spotify, iTunes, KKBox, Deezer, Joox dan juga Apple Music bermula Februari lalu.

Semoga ‘7 Nasihat’ yang diberikan penyanyi kesayangan ramai ini dapat membantu orang ramai untuk terus kekal berada di rumah dalam memastikan usaha mengekang pandemik COVID-19 dapat dilakukan dengan berkesan!