Pelakon dan model terkenal Carmen Soo berpendapat filem ‘Crazy Rich Asians’ membuat kemunculan pada waktu yang tepat dimana ia dapat bantu mengelak ketegangan kaum.

Carmen yang turut memegang watak dalam filem itu berkata, ketika negara melalui pelbagai perubahan dari segi politik dan ketegangan kaum, filem Crazy Rich Asians dapat memupuk keharmonian.

“Saya rasa ini satu perkara yang baik, tambah pula dengan masalah ketegangan kaum serta isu-isu lain seperti politik yang berlaku.

“Filem ini ditayangkan pada waktu yang tepat. Penerbit seperti Jon M Chu, Kevin Kwan, Nina (Jacobson) dan Brad (Simpson) sebenarnya menerima tawaran daripada Netflix untuk membeli filem ini.

“Namun mereka menolak tawaran itu supaya penonton berpeluang menonton filem ini di panggung wayang.

“Bagi saya ini memberi impak besar kerana minggu pembukaan filem ini amat bagus dan saya rasa mereka berjaya mencapai apa yang ingin dicapai,” katanya ketika dihubungi.

BACA: Sah! Michelle Yeoh setuju lamaran...

BACA: 'Crazy Rich Asians' manfaatkan pelbagai lokasi menarik di Malaysia


Diadaptasi dari novel dengan judul yang sama, Crazy Rich Asians, mula ditayangkan di Malaysia pada 22 Ogos.

Turut menjadi kebanggaan adalah penampilan beberapa bakat besar dari Malaysia termasuk Henry Golding dan Tan Sri Michelle Yeoh.

Carmen akan memainkan watak ‘Francesca Shaw’ yang merupakan bekas teman wanita watak utama filem, Nick Young, yang dilakonkan oleh Henry.

BACA: Carmen Soo selamat lahirkan 'baby girl' comel

Baru-baru ini, tayangan perdana Crazy Rich Asians telah diadakan di Los Angeles dan menurut Carmen, beliau terpaksa meninggalkan anaknya yang berusia enam bulan untuk menghadiri acara tersebut.

“Ia merupakan peluang sekali dalam seumur hidup,” katanya.

Bercerita mengenai pelakon lain, kata Carmen, kebanyakan mereka adalah dari Amerika Syarikat, Australia dan United Kingdom.

Disebabkan mereka tidak biasa berkunjung ke negara-negara ASEAN, Carmen bersama rakan lain dari Malaysia dan Singapura membawa pelakon-pelakon itu bersiar-siar.

“Kami (pelakon) dari Malaysia dan Singapura bawa pelakon-pelakon lain bersiar-bersiar serta mencuba makanan tempatan. Saya harap mereka rasa gembira.

“Kami paling rasa gembira semasa penggambaran di Langkawi kerana penggambaran diadakan pada waktu siang, jadi kami sempat berseronok di tepi pantai,” tambahnya.