KUALA LUMPUR: Perbadanan Kemajuan Filem Nasional Malaysia (Finas) akan menyediakan latihan kepada akauntan untuk terlibat dalam industri kreatif agar bukan sahaja berupaya menjalankan kerja-kerja penerbitan malah mempunyai kemahiran mendapatkan dana dari negara luar.

Pengerusi Finas Datuk Kamil Othman berkata dengan melahirkan modal insan seumpama itu ia akan dapat meletakkan industri perfileman tempatan ke persada antarabangsa melalui pendekatan produksi bersama.

"Peranan penerbit dalam penghasilan filem sangat besar tetapi kita biasa dengar pengarah adalah orang yang sama menjadi penerbit, orang yang sama jadi pelakon dan sebagainya atas alasan untuk menjimatkan kewangan...ini kekurangan kita.

"Sebab itu, antara fokus Finas ketika ini adalah untuk mewujudkan satu generasi penerbit yang tahu selok-belok pengurusan kewangan sesebuah penerbitan dan dalam masa yang sama dia juga tahu bagaimana untuk mendapatkan dana dari negara luar," katanya kepada Bernama selepas Seminar Bicara Filem Bersama 'Tiger Stripes' hari ini.

Mengambil contoh filem Tiger Stripes yang merupakan filem penerbitan bersama melibatkan Malaysia, Singapura, Taiwan, Perancis, Jerman, Belanda, Indonesia dan Qatar, Kamil berkata produksi filem secara kerjasama dengan negara luar itu secara automatik telah membuka ruang filem berkenaan ke pasaran luar negara.

Mengenai Seminar Bicara Filem itu, Kamil berkata ia akan dijadikan sebagai platform perkongsian idea serta pengetahuan berhubung filem tempatan yang telah memenangi anugerah di peringkat antarabangsa.

"Seminar ini merupakan anjuran Unit Latihan Industri, Bahagian Pembangunan Industri Finas dan objektifnya adalah untuk menjadi platform perkongsian idea filem yang telah berjaya di luar negara sekali gus bagi merangsang pemikiran kreatif.

"Untuk permulaan kita adakan perkongsian mengenai kejayaan filem, akan datang mungkin perkongsian pengalaman dan pengetahuan dengan penerbit pula dan sebagainya. Menerusi perkongsian seperti ini, generasi baharu atau pelajar dalam industri ini dapat menimba pengalaman di samping membina hubungan baik dengan penggiat industri," katanya.

Tahun lepas Tiger Stripes, filem arahan anak Malaysia Amanda Nell Eu mencipta sejarah menjadi filem Malaysia pertama merangkul anugerah utama pada Minggu Kritik Festival Filem Cannes edisi ke-62.

-- BERNAMA