KUALA LUMPUR: Perjalanan seni komposer, jurutera bunyi dan pemuzik Edrie Hashim, 50, bermula selepas menerima hadiah paling berharga daripada arwah datuknya, Ujang Majid, kira-kira 35 tahun lepas.

Hadiah itu berupa sebuah gitar elektrik jenama Orient berharga RM500, yang akhirnya berjaya membentuk dirinya menjadi seorang gitaris unggul di negara ini.

"Ketika itu, saya dalam tingkatan tiga atau empat, saya ada masuk pertandingan Battle Of The Band. Siapa sangka, gambar kami keluar dalam sebuah akhbar dalam kolum Mama Juwie.

"Arwah datuk lihat gambar itu dan dia sangat teruja sehingga bertanya beberapa kali sama ada saya mempunyai gitar atau tidak," katanya ketika ditemui pada pelancaran Open Jam Session @ Ideas KL dan Pameran Istimewa Gitar Edrie Hashim, baru-baru ini.

Menurutnya, alat muzik yang dibeli arwah datuknya di Kompleks Pertama, di sini itu ialah gitar elektrik pertama yang dimilikinya dan mempunyai nilai sentimentalnya tersendiri.

"Ia gitar murah sahaja, namun dengan gitar inilah, saya belajar dan berlatih sehingga berdarah-darah jari dibuatnya. Kalau tak ada gitar ini, tak tahulah kemahiran (bermain) gitar macam mana. Sebabnya, dulu, saya tiada gitar elektrik, hanya ada gitar kapok (akustik) yang biasanya saya main di tepi tembok.

"Dengan gitar ini juga, saya bawa dalam sesi rakaman album kumpulan Chapters dan Gravity selain digunakan untuk membuat persembahan di Singapura," katanya yang turut mengukir "Al-Fatihah" pada papan gitar elektrik itu, khas sebagai tanda terima kasih kepada arwah datuknya yang sentiasa menyokong minatnya dalam dunia muzik.

Pemain gitar kumpulan rock Wings itu berkata gitar elektrik kesayangannya itu adalah antara 12 gitar elektrik miliknya yang bernilai ratusan ribu ringgit antaranya Ibanez dengan harga RM40,000.

"... dan sebab usianya yang sudah menjangkau lebih tiga dekad dan lama tersimpan di rumah ibu, saya restore semula gitar ini dengan harga kira-kira RM4,000 agar kekal terpelihara. Apa yang pasti, setiap gitar ini mempunyai 'ketajaman' bunyi yang berbeza selain memiliki keunikannya tersendiri," katanya.

Kini, gitar elektrik kesayangan milik pengasas Neogendang Records itu boleh dilihat orang ramai apabila dipamerkan di restoran Poolside Bistro di Hotel Ideas, di sini, sepanjang Open Jam Session @ Ideas KL yang berlangsung mulai 16 Jun lepas.

Menurut Edrie, tujuan gitar elektrik itu dipamerkan adalah sebagai simbolik bagi menaikkan semula semangat pemuzik tempatan untuk kembali aktif memeriahkan lagi dunia muzik tempatan.

"Alhamdulillah, saya diberi kepercayaan untuk membawa semula artis tempatan yang mempunyai vokal mantap selain masih relevan dalam industri untuk membuat persembahan secara 'live'.

"Saya bukan sahaja mahu jadikan Open Jam Session ini sebagai hab hiburan tetapi juga memberi peluang kepada artis dalam menyediakan platfom untuk mereka mengadakan persembahan. Saya mahu jadikan projek ini seperti mini Planet Hollywood," katanya

Edrie berkata industri muzik tempatan ketandusan platform untuk artis mengadakan persembahan kerana berkarya bukanlah hanya untuk membuat lagu, sebaliknya turut berkaitan dengan persembahan.

"Artis dan platform perlu jalan seiring. Artis yang membuat persembahan secara live akan memberi inspirasi kepada artis-artis muda di luar sana termasuk mereka yang berminat dalam muzik, untuk suatu hari nanti berdiri di atas pentas dan mengadakan persembahan," katanya yang kini tampil dengan imej berambut pendek selepas menunaikan umrah pada November tahun lepas.

-- BERNAMA