KUALA LUMPUR: Misi untuk membawa filem tempatan menembusi pasaran global perlu menjadi misi dan visi peringkat nasional.

Kata Pengarah Filem Razaisyam Rashid, filem tempatan sejak dari zaman Tan Sri P Ramlee sehingga kini telah berjaya merangkul pelbagai anugerah di festival antarabangsa, namun Malaysia masih tidak mempunyai produk filem yang berjaya dipasarkan di peringkat global seperti kejayaan negara Thailand dan Indonesia.

Tegasnya, tanggungjawab itu bukan terletak kepada pembikin filem semata-mata tetapi ia memerlukan keterlibatan satu pasukan nasional yang mampu memasarkan, melakukan promosi, melobi dan mempunyai rangkaian antarabangsa yang baik.

“Kita kena sedar kalau nak meningkatkan industri filem tempatan di peringkat antarabangsa, kerja kerasnya tidak boleh dipikul oleh pembikin filem dan FINAS sahaja,

“Keterlibatan kita sebagai satu bangsa diperlukan, untuk masuk pasaran global bukan saja perlukan modal wang ringgit, kita perlukan kepakaran pemasaran, promosi yang bagus, pelobi, networking, dan kita perlu dedahkan karya kita ke peringkat antarabangsa selain mempunyai produk yang bagus,

“Kita ada banyak produk bagus seperti filem Bunohan, Songlap yang mempunyai kualiti antarabangsa. Produk yang bagus ini perlu dipasarkan secara antarabangsa bukan di anugerah festival sahaja, barulah penonton global massa buka ruang kepada kita,” jelas Razaisyam.

Tambahnya, sekiranya Kerajaan mahu menembusi pasaran global, usaha harus dikerahkan secara global.

Mengulas isu sama, Ketua Pegawai Eksekutif FINAS Prof Md Nasir Ibrahim mengakui pihaknya ketika ini sedang berusaha melakukan pelbagai kerjasama antarabangsa bersama Australia, Indonesia, Canada, Thailand dan China.

“Apa yang dibangkitkan oleh Razaisyam telah ada dalam perancangan kami dan telah dilaksanakan, sebab itu kita ada perjanjian dengan negara seperti Australia, Indonesia, Canada, Thailand dan yag terbaharu China.

“Saya akan mendalami lagi perkara ini dan apa yang dibangkitkan Razaisyam adalah signifikan dan kami akan berusaha ke arah itu,” katanya.

Diskusi berkenaan dibawakan AWANI Pagi pada Selasa sempena Festival Filem Malaysia yang ke-31 yang akan berlangsung pada 10 November ini.

Malam Anugerah FFM31 akan diadakan di Dewan Plenary KLCC dan bersiaran langsung di TV2 serta live di Youtube FINAS Malaysia.

Penganjuran FFM31 pada kali ini dengan penyertaan sebanyak 55 buah judul filem tempatan termasuk judul filem Mandarin dan Tamil.