PELAKON Wan Raja mendedahkan tubuhnya susut selepas menghadapi masalah gastrik kronik atau refluks gastroesofagus (GERD) sejak fasa Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) akibat pandemik COVID-19 yang lalu.

Dek kerana itu, Wan Raja atau nama sebenar Saiful Redzuan Abu Bakar, 44, berkata berat badannya turun sehingga 10 kilogram (kg).

"Sebenarnya saya kurus kerana masalah GERD. Saya tidak boleh makan sembarangan kerana jika tersalah makan ia membawa kesan yang teruk.

"Antara makanan saya perlu elak sekarang seperti 'coleslaw' KFC yang juga makanan kegemaran sejak dulu.

"Jadi bila kurang makan, badan saya juga turun dari 80 kilogram kepada 70 kilogram sekarang," katanya kepada Astro Gempak.

Wan Raja ditemui baru-baru ini ketika menjayakan penggambaran filem "Gold" terbitan Astro Shaw di Stadium Melawati Shah Alam.

Tambah Wan Raja, GERD juga cenderung untuk dirinya mendapat serangan 'anxiety' yang teruk sehingga sukar untuk tidur kerana mengalami rasa dada mencucuk dan nafasnya menjadi pendek.

"GERD anxiety ini akan menyerang tidak tentu masa, jadi saya kena juga mengelakkan memandu dalam jarak jauh atau 'outstation' kerana bimbang dengan penyakit dihidapi.

"Saya juga tidak berani untuk keluar kerja berseorangan, saya terpaksa meminta seorang kawan menemani terutama ketika menjalani penggambaran telefilem di luar Kuala Lumpur pada tahun lalu," ujarnya.

Wan Raja yang membintangi filem Gold telah diberikan kepercayaan melakonkan watak legenda badminton negara, Datuk Misbun Sidek.

Selain Wan Raja, filem yang mengangkat kisah benar seorang jaguh Sukan Paralimpik Tokyo 2020, Cheah Like Hou itu turut dibintangi oleh Farid Kamil, Jack Tan dan ramai lagi. -Gempak