APABILA diberi peluang untuk menyaksikan tayangan pratonton filem terbaru karya Osman Ali, dengan tulus kami pun perturunkan sepatah dua pendapat kami mengenai filem ini. Maaf seperti biasa, atas spoiler yang sedikit sebanyak ada di dalam artikel ini.
JWANITA adalah sebuah karya terbaru yang diperkatakan daripada pengarah Osman Ali. Kali ini beliau kembali mempertaruhkan genre seram.
Jwanita (Maya Karin), gadis yang mengalami masalah mental yang serius angkara kisah silamnya yang sering didera secara mental dan fizikal oleh ibu dan bapa angkatnya, kedua-duanya pengamal ilmu hitam.
Sinar harapan mula muncul dalam hidupnya apabila dia bertemu dengan Farhan (Bront Palarae), doktor yang merawatnya selepas dia membunuh kedua ibu dan bapa angkatnya.
Namun segalanya punah apabila Farhan yang dicintainya rupa-rupanya tunang kepada adik kandungnya, Julaika (Cristina Suzanne), yang ternyata lebih bernasib baik darinya. Selepas menghilangkan diri pada hari perkahwinan Farhan dan Julaika, Jwanita muncul semula. Dia kembali dengan perwatakan yang berbeza, penuh dengan azam dan dendam durjana.
Jwanita diterbit oleh Nuansa Films dan Ehsan Productions dan dibarisi dengan pelakon-pelakon yang telah lama menempa nama dalam industri perfileman negara. Mempertaruhkan Maya sebagai tunjang utama, Jwanita turut membariskan Umie Aida, Marsha Milan, Zarina Zainudin dan ramai lagi.
Pada saya, pertama sekali Jwanita merupakan filem yang mencampur-adukkan dua elemen yang terlalu kacau dan tidak memberi impak yang menyeluruh. Drama di antara tiga watak sudah cukup sebagai pernyataan tentang keadaan mental watak utama, bagaimana keadaan mental disebabkan konflik itu. Aspek ilmu hitam bagi saya hanya tambahan atas nama tarikan pasar, tidak lebih daripada itu.
Sepanjang filem ini berlangsung, persoalan utama yang timbul dari benak saya adalah: dari mana datangnya sosok Kartini (Umie Aida) sebagai pengamal ilmu hitam yang jahat? Kemunculan beliau dan penolongnya terlalu rawak. Jikalau Jwanita diperhatikan sejak dari awal, ianya tidak begitu jelas diceritakan. Jadi kejadian menculik Jwanita sebagai salah satu sebab utama tidak begitu kukuh.
Kedua, kebanyakan masalah yang timbul sepanjang filem ini tidak diselesaikan secara lancar. Permasalahan yang berlaku diburukkan lagi keadaannya kerana tiadanya inisiatif oleh watak-watak yang ada untuk memikirkan mengenai tragedi yang berlaku.
Sebagai contoh, kematian pembantu rumah, Nona (Marsha), tidak langsung diselidik dengan betul. Bayangkan saja, kematian sebegitu rupa di depan mata Julaika dan Farhan dibiarkan begitu sahaja. Apakah dengan keluar meninggalkan rumah buat seketika sudah mampu untuk menyelesaikan peristiwa yang pastinya traumatik buat mana-mana manusia?
Dalam pengamatan saya, jika tragedi sebegitu menimpa keluarga saya, saya tidak akan duduk senang dan ianya merupakan isu yang berterusan bagi saya dan keluarga saya. Kematian sebegitu rupa merupakan sesuatu yang menjangkaui batas rasional saya sebagai seorang manusia. Masakan saya boleh biarkan begitu sahaja dan meneruskan kehidupan seperti biasa.
Kehadiran Jwanita merupakan peristiwa yang terlalu signifikan di dalam hidup mereka. Seharusnya babak perbualan mengenai kehadiran beliau dipanjangkan lagi dan dibincangkan. Bukan dengan sanggahan atas nama ‘kakak kandung’ sahaja.
Ketiga, susunan penceritaan filem ini terlalu mudah dan senang benar untuk dijangka. Lokasi simpan mayat begitu dekat dengan rumah mereka dan sudah tentunya wujud kebarangkalian untuk mereka merasa syakwasangka dengan aktiviti yang dilakukan oleh Jwanita.
Malah babak di mana watak Megat kembali semula ke rumah setelah diberitahu oleh Jwanita supaya jangan kembali lagi merupakan sesuatu yang mudah diagak. Ditambah lagi kerugiannya apabila watak itu tidak langsung berusaha untuk menceritakan tentang pengalaman yang dialaminya itu kepada tuan rumah.
Segala kejadian yang telah berlaku sebelum babak-babak akhir merupakan sesuatu yang sudah cukup untuk mendesak penduduk rumah itu menjauhkan diri daripada Jwanita. Tetapi seperti biasa, hendak dijadikan cerita, kesemuanya tetap pulang ke rumah dan masih lagi ingin berada dekat dengan Jwanita.
Secara keseluruhannya saya merasakan bahawa watak Jwanita berjaya mengangkat wanita sebagai simbol kekuatan yang mengawal penuh kehidupannya. Watak ini pada akhirnya menentukan kekuatannya untuk menguasai apa yang diidamkannya dan melaksanakan dendam terhadap kesemu pembelotnya. Konsep dendam itu tidak dikembangkan dengan lebih mendalam dan tidak dikaitkan dengan kemurniaan hati Jwanita sewaktu kecil. Maka ia tidak memberi justifikasi yang rapi untuk watak utama.
Akan tetapi, akhir kata filem ini tetap berjaya sebagai sebuah filem seram. Segala percubaan untuk menyergah kita yang menonton disertakan kebolehan aspek teknikal yang menjadi. Jadi filem ini secara menyeluruhnya mampu menarik perhatian penonton umum. Kepada sesiapa yang inginkan filem seram, Jwanita tetap filem terbaru untuk penghayatan kalian pencinta wayang.
Filem Jwanita masih ditayangkan di pawagam tempatan seluruh negara.
Daily Seni
Tue Sep 29 2015
Ulasan filem Jwanita lakonan Maya Karin, Bront Palarae yang kini sedang ditayangkan di pawagam seluruh negara.
Banjir kilat: SK Nanga Budu ditutup selepas air naik ke paras dada
Kawasan yang terlibat adalah bangunan dewan sekolah serta bangunan bagi prasekolah.
Final Jelajah Dunia BWF: Lee Zii Jia siap sedia hadapi cabaran sebenar bertemu tuan rumah
"Semua pemain di sini adalah pilihan terbaik tatkala mahu merangkul kejuaraan. Saya berpuas hati dengan tahap prestasi saya setakat ini." - Zii Jia
Ringgit dibuka tidak berubah berbanding dolar AS
Ringgit dibuka tidak berubah berbanding dolar AS dalam dagangan awal hari ini walaupun walaupun indeks dolar AS (DXY) lebih tinggi.
AWANI Pagi: Satira dan Parodi: Batas kebebasan di bawah RUU 588
Diskusi 8.30 pagi Jumaat Isnin bersama Profesor Datuk Dr. Azizul Halim Yahya,Profesor Komunikasi, Fakulti Komunikasi dan Pengajian Media, Universiti Teknologi MARA, UiTM membincangkan mengenai batas dan had kebebasan di bawah RUU 588 berhubung isu satira dan parodi yang kontroversi baru-baru ini.
Buaya di Teluk Batik: Perhilitan nasihat orang awam berwaspada
Perhilitan Perak terus memantau persekitaran Pantai Teluk Batik susulan penampakan kehadiran seekor buaya di kawasan itu semalam.
Polis tembak mati lelaki miliki 24 kes rekod jenayah di Jeram Pasu
Suspek berusia 31 tahun merupakan warga tempatan maut dalam kejadian sekitar jam 5.30 pagi tadi.
NAIO disaran bentuk konsortium perkasa tenaga kerja AI tempatan
Pejabat Kecerdasan Buatan Kebangsaan (NAIO) perlu membentuk satu konsortium antara institut pengajian tinggi (IPT), industri teknologi dan kerajaan dalam memperkasa tenaga kerja tempatan dalam AI.
Sejauh mana gelombang pergolakan pasaran akan berlaku?
Bersama Ketua MIDF Research, Imran Yassin Md Yusof berkongsian penilaian terhadap prospek ekonomi negara di tengah-tengah cabaran global dan domestik.
Misteri 'fenomena UFO' undang resah
Rangkaian media melaporkan insiden itu turut mencetuskan pelbagai spekulasi dan teori konspirasi di platform media sosial.
Panduan Belanjawanku 2024/2025: Panduan nilai pendapatan cukup untuk hidup
Hafidzi Razali, Pengasas & Ketua Pegawai Eksekutif Strategic Counsel, membincangkan Panduan Belanjawanku 2024/2025 dan Rangka Kerja Kecukupan Pendapatan Persaraan (RIA) untuk membantu rakyat Malaysia merancang kewangan dengan lebih baik.
Sumpahan Jerunei gondol 6 trofi di Itali, Perancis
Filem Sumpahan Jerunei mendapat pengiktirafan di peringkat antarabangsa apabila berjaya memenangi enam trofi di Florence Film Awards, Itali dan Paris Film Awards.
Bront Palarae dedah cabaran, pegang watak pengkaji dalam 'Sumpahan Jerunei'
Bront berkata, cabaran dihadapi dari segi aspek logistik kerana banyak babak dan lokasi membabitkan penggambaran dalam hutan.
Rupanya Bront Palarae pernah belajar dengan arwah Mamat Khalid, puji bakat Amen
Bront Palarae melihat anak Allahyarham Mamat Khalid, Amen memiliki potensi yang besar dalam bidang pengarahan.
Pekerja seni harus hormati karyanya - Nam Ron
Tatakelakuan ini ke arah memastikan para pekerja profesional industri menunjukkan integriti, sikap dan saling menghormati dan tingkah laku yang sopan.
Survival paling penting buat masa ini - Bront Palarae
Biarpun baru sahaja memenangi trofi berprestij, Bront bersikap realistik dan tidak mahu membuat jangkaan besar dalam kerjayanya.
'Pengkor' lonjakkan nama Bront di Indonesia
Bront berkongsi rasa bangga dapat menjadi sebahagian daripada produksi filem itu kerana jalan penceritaannya yang berbeza termasuk konflik dalam politik.
Selepas raih trofi Filem Terbaik FFM30, One Two Jaga ditayangkan semula!
Siapa yang belum tengok, ini la masanya ..
One Two Jaga dinobat Filem Terbaik FFM30
Kejayaan One Two Jaga juga berjaya menumpaskan empat calon akhir lain iaitu Paskal The Movie, Guang, Dukun dan Vedigundu Pasangge.
Bront Palarae tak berlakon drama tempatan?
Pelakon popular Bront Palarae, atau nama sebenarnya Nasrul Suhaimin Saifuddin, 39 menjelaskan dia tidak terlalu memilih tawaran berlakon yang diberikan kepadanya namun agak teliti dari segi kualiti.
Wow! 'Dukun' ditayang di New York
Filem 'Dukun', lakonan pelakon utamanya, Datin Seri Umie Aida dan Faizal Hussein mencipta sejarah apabila bakal ditayangkan di New York pada 13 Julai ini.