UNTAIAN kata-kata indah nukilan sang pujangga S Amin Shahab pada awal konsert Fantasia Bulan Salju sebenarnya sudah cukup menggambarkan keseluruhan kembara dan sepak terajang kugiran Search dalam belantika muzik tempatan juga Nusantara.

Search dilabelkan sebagai kumpulan rock paling popular dan 'terfenomena' di Malaysia sejak pertama kali diperkenalkan oleh meastro dan sifu Datuk M Nasir pada sekitar tahun 1980-an.

Sejak muncul dengan album pertama, karier seni Search meroket. Biar terjadi banyaknya ‘skandal’ keluar masuk — ‘gencatan senja’, damai di antara anggota-anggotanya dari Amy kepada arwah Yazit, Nasir, Kit, Din, Hillary — siapapun yang mengisi dan bermain bersama salah seorang anggota kumpulan ini, meski ada ‘18 buah kumpulan Search pun’, mereka tetap Search.

Roh dan jiwa Search ada di dalam hidup mati mereka sama ada terus dibanding-bandingkan atau dilaga-lagakan, lebih bagus atau tidak —- suka atau tidak — mereka adalah Search.

Maka pada malam konsert Fantasia Bulan Salju yang menyaksikan Search menjadi artis lokal pertama kali melakukan konsert setelah 38 tahun Arena of Stars berdiri di Genting Highland, semua ‘sepak terajang’ lebih tiga dekad kerjaya mereka dipamerkan.

Konsert menjadi spektakular kerana berjaya membuat 5,000 peminat yang datang duduk tidak meninggalkan kerusi dan yang berdiri tetap setia. - Foto Gempak

Secara peribadi Fantasia Bulan Salju yang diilhamkan daripada lagu hit mereka, Fantasia Bulan Madu adalah sebuah konsert tanpa penampilan ekstravaganza yang sengaja dicipta hanya demi membuat satu pembuktian ‘keakuan’ atau mendapatkan pujian hebat.

Namun ia menjadi spektakular kerana berjaya membuat 5,000 peminat yang datang duduk tidak meninggalkan kerusi dan yang berdiri tetap setia sehingga lebih 20 lagu dimainkan dengan repertoire yang sangat sentimental.

Fantasia Bulan Salju yang diilhamkan daripada tembang hit mereka, Fantasia Bulan Madu adalah sebuah konsert tanpa penampilan ekstravaganza. - Foto Gempak

Konsert yang dibawakan oleh MIC Entertainment Group ini mengalir cemerlang dengan gaya tersendiri. Permainan cahaya yang tidak berlebihan, paparan skrin LED yang tidak merapu dan paling penting sistem bunyi yang dikeluarkan daripada setiap insturmen atau mesin yang terlibat, memuaskan.

Sungguh, tidak ada yang luar biasa tetapi ia menjadi momen berharga apabila setiap anggota Search yang sudah melewati usia paruh baya — dengan sang vokalis Amy yang masuk usia 65 tahun begitu juga Nasir, Man Kidal dan Hillary yang tidak lagi muda secara fizikal ‘bekerja’ di atas pentas dengan sangat profesional tanpa memaksa keras diri melakukan perkara berlebihan lalu menikmati penuh 'antusias' yang diusahakan.

Jiwa mereka juga sentiasa muda dan memulakan konsert dengan lagu Bencana sebelum Amy mencari ruang selesa dan ekspresi seperti biasa yang liar dan tidak ditahan-tahan menerusi lagu-lagu seperti Derap Komando, Langit Dan Bumi, Gelora Cinta, Honky Tong Kosong misalnya pantas membuat atmosfera konsert ‘membahang’.

Lewat konsert ini juga Search membuktikan segudang hit yang mereka ada tidak memerlukan ia diperam sehingga ke akhir. - Foto Gempak

Lewat konsert ini juga Search membuktikan segudang hit yang mereka ada tidak memerlukan ia diperam sehingga ke akhir hanya demi memastikan peminat tidak kebosanan atau pulang awal.

Ia dibuktikan apabila tanpa ‘amaran’, Fantasia Bulan Madu didendangkan seawal lagu ketujuh yang diiringi dengan turunnya ‘salji’ di dalam Arena of Stars menjadi sebuah elemen ringkas tetapi menepati konsep yang diuar-uarkan sebelum ini.

Tidak tunggu lama, Search bersama pemain drum pertama mereka, Arthur Kam terus membawa peminat menziarah masa silam masuk ke terowong masa lewat tembang melankolis seperti Rozana, Laila Namamu Teratas, Nigina, Tiada Lagi, Gadisku, Kejora dan Isabella dipersembahkan tanpa memberi peminat berehat.

Ia ibarat anda mahu masuk ke dunia Search, maka anda dapatkannya dalam konsert Fantasia Bulan Salju yang pada sidang akhbar memang diberitahu akan berbaur romansa seperti temanya.

Pun demikian, apalah Search tanpa lagu-lagu rock yang telah membuat mereka mendunia.

Apalah Search tanpa lagu-lagu rock yang telah membuat mereka mendunia. - Foto Gempak

Maka bersama pemain dram kedua mereka, si manis 17 tahun, Naimi membawa konsert ini tidak terkendali lewat ketukan-ketukan padu ‘tak beri peluang’, Search turut mempersembahkan Diary Habil Qabil, Cakap Memang Murah, Gothik Malam Edan, Paranoid, Fenomena dan Isi Atau Kulit yang sekali lagi membuat seluruh Arena of Stars dari hujung ke hujung, atas dan bawah bergemuruh.

Sejak muncul dengan album pertama, karier seni Search meroket. - Foto Gempak

Malah menutup konsert dengan dua hit yang sudah menjadi ‘lagu kebangsaan’ Search iaitu Pelesit Kota dan Pawana adalah keputusan terbaik kerana ia membuat peminat kecanduan untuk kembali menonton lagi konsert mereka pada masa akan datang.

Kerana Konsert Search: Fantasia Bulan Salju bukan tentang kehebatan. Bukan tentang perlawanan ego. Bukan tentang semuanya perlu extravaganza.

Tapi ia perlukan keikhlasan dalam setiap sesuatu yang dilakukan. Dan bisa terlihat dengan jelas, konsert ini menjadi saksi Search pulang menjadi mereka yang dahulu (barangkali) yang pada zaman muda naik ke pentas, having fun dan hanya mahu menjadi penghibur yang telah meninggalkan banyak momen manis dalam hati para peminat mereka.

Inilah yang menjadi definisi penghibur ‘berkelas’. -- Gempak