LOS ANGELES: Berikutan permintaan tinggi untuk konsert jelajah The Era’s Taylor Swift terlalu tinggi, peminat di Amerika Syarikat terpaksa ‘bergelut’ untuk membelinya.

Bintang pop, Taylor Swift memaklumkan dia amat gembira menyaksikan peminat berpusu-pusu mendapatkan tiket selepas diberi jaminan oleh Ticketmaster mampu mengendalikan ‘lonjakan permintaan’.

Akan tetapi, The New York Times melaporkan bahawa Jabatan Kehakiman Amerika Syarikat (AS) sedang menyiasat sama ada Ticketmaster Parent Live Nation Entertainment menyalah guna kuasanya di atas masalah teknikal yang melibatkan penjualan tiket bernilai berbilion dolar.

Namun begitu, Jabatan Kehakiman AS enggan mengulas lanjut.

Rata-rata peminat kecewa apabila mereka terpaksa menunggu berjam dan berulang kali ‘ditendang’ keluar dari laman web Ticketmaster semasa sesi pra-jualan minggu ini.

Ini menyebabkan peminat kecewa kerana gagal mendapatkan tempat duduk yang mana ia merupakan konsert pertamanya dalam tempoh lima tahun.

Swift mengulas di Instagram, situasi ini amat ‘menyeksakan’ kerana dia hanya mampu melihat kesilapan berlaku tanpa ada jalan penyelesaian. 

Kata Swift, dia tidak akan memberi alasan bagi pihak sesiapa kerana pasukannya telah diberi jaminan beberapa kali oleh syarikat pengeluar tiket bahawa mereka boleh menangani lonjakan permintaan.

Difahamkan, Ticketmaster menawarkan tempat duduk untuk persembahan Swift di 20 bandar dan 52 tarikh bermula Mac hingga Ogos tahun depan.

Dalam pada itu, SeatGeek yang juga bertanggungjawab menjual tiket untuk beberapa persembahan di Texas dan Arizona melaporkan peminat perlu menunggu lama dan menggesa peminat untuk 'bersabar.'

Terdahulu, Ticketmaster memaklumkan mereka tidak pernah berdepan dengan masalah teknikal sebegini sepanjang dalam penglibatan konsert jelajah Swift sebelum ini.

Bagi mereka yang masih belum berjaya mendapatkan tiket, Swift berharap peminat diberi peluang untuk berkumpul dan menyanyi bersama di konsert nanti.