Penulis novel KARKUMA, Raja Azmi Raja Sulaiman telah dilarang mengadakan pertemuan bersama pelajar Universiti Islam Antarabangsa Kampus Kuantan pada 18 Oktober 2014 bersempena dengan Hari Terbuka UIAM Kuantan.

Menurut pihak pengurusan UIAM Kuantan, alasan untuk tidak membenarkan sesi dialog bersama pelajar tersebut adalah kerana banyak novel-novel Raja Azmi mengandungi unsur seks dan fantasi melampau.

Menerusi pesanan ringkas Whatsapp kepada pihak penerbit, pihak pengurusan UIAM Kuantan memberitahu bahawa “Apa faedah bedah buku tu kepada mahasiswa, kenapa tidak buku-buku ilmiah yang lain?"

Syarikat penerbitan Merpati Jingga juga diberitahu bahawa ia mencerminkan pandangan masyarakat terhadap UIA dan tidak selari dengan biah UIA.

Sementara itu, Raja Azmi ketika dihubungi Astro AWANI menyatakan rasa terkilannya kerana alasan yang diberikan pihak pengurusan UIAM melarang sesi dialog berkenaan adalah sangat cetek.

“Novel Karkuma yang saya hasilkan tiada halaman yang berunsur seks, ianya adalah sebuah novel epik ketuhanan. Saya sangat terkilan dengan alasan bahawa saya pernah menulis buku yang berunsur seks dijadikan sebab sesi dialog itu tidak boleh diteruskan.

Sepatutnya pihak jawatankuasa UIA membaca dan mengkaji novel Karkuma dahulu sebelum membuat tuduhan melulu. Keputusan ini juga menggambarkan bagaimana mereka berfikir. Saya bukan penulis buku seks dan perkara (seks) itu untuk zaman sekarang boleh didapati di mana-mana terutamanya internet, mengapa salahkah buku saya?” katanya.

Raja Azmi sebelum ini pernah mengadakan sesi dialog buku Karkuma di sebuah kolej di Bangi tanpa sebarang masalah.

Sesi dialog antara lain membincangkan isi kandungan buku tersebut dan berkongsi pengalaman Raja Azmi sebagai seorang penulis.

Raja Azmi juga pernah menerbitkan buku-buku ajaran solat untuk kanak-kanak, buku komik Anak-Anak Sidek yang berunsurkan patriotik untuk generasi muda dan skrip-skrip drama yang berunsurkan keagamaan disamping buku novel politik yang pro kepada kerajaan pemerintah.

Dalam satu kenyataan media, pihak penerbitan Merpati Jingga merasakan maklum balas daripada pihak pengurusan menunjukkan bahawa UIAM Kampus Kuantan mempunyai sekatan dalam membenarkan seseorang itu ‘memasuki’ kampus dalam memupuk sikap matang para pelajar dan tidak mempunyai sikap yang terbuka.

Pihak penerbit juga berpandangan bahawa pihak pengurusan UIAM Kuantan seolah-seolah berperanan sebagai polis moral yang membentuk acuan yang dikehendaki pihak UIAM Kuantan.

Justeru, Merpati Jingga dengan sekaligus menarik balik penyertaan dalam semua program yang telah dipersetujui bersama UIAM Kuantan untuk acara tersebut.

Pada masa yang sama, pihak Merpati Jingga telah mengalih penyertaan Raja Azmi pada 18 Oktober 2014 ke Kolej Matrikulasi Labuan yang mahukan penulis itu berkongsi inspirasi dalam bidang penulisan.

Merpati Jingga juga membuka kepada mana-mana kampus IPTA dan IPTS yang mahu mengadakan sesi dialog yang sama boleh menghubungi pihak penerbitan bagi mempersiapkan pelajar-pelajar mereka yang berminat dalam bidang penulisan untuk mengadakan forum bersama Raja Azmi.