KETIKA ralit meluangkan masa menanam resolusi Tahun Baharu 2024 sambil melayani media sosial berjam lamanya, ada sesuatu yang menangkap pendengaran dan pola mata tatkala menatap skrin komputer riba.

Paparan skrin menunjukkan ada rilisan lagu baharu dari entah siapa penyanyinya.

Demi mengelak bosan, saya terpanggil untuk mendengar lagu berkenaan dan tidak menyangka, jiwa saya seperti ditampar untuk tiga minit ke depannya.

Sewaktu kali pertama mendengar lagu yang berjudul 'Nukilanmu' ini, tiga tanda tanya terlintas dalam fikiran saya; pertama, adakah ini lagu Allahyarham Sudirman Haji Arshad yang dirakam semula menggunakan teknologi Kecerdasan Buatan (AI)?

Kedua, sekilas dengar melodinya mengingatkan saya kepada lagu-lagu kumpulan rock legenda The Beatles atau sedikit identiti muzik Bob Dylan, John Lennon dan M. Nasir.

Ketiga, bagaimana lagu Folk-pop sebegini muncul dalam tengah-tengah 'kepanasan' Pop komersial seperti pop bilik tidur, HipHop aliran Trap dan R&B?

Ketika mendengar, saya merasakan penyanyi ini membawa identiti pejuang seni jalanan yang filosofi muziknya sarat dengan nilai puitis dan estetika canggung yang sudah sekian lama tidak didengari.

Nah, ini bukan lagu Sudirman. Macam dia, tapi bukan. Rupanya penyanyi baharu sedang meningkat naik bernama Arish Mikael berasal dari Muar, Johor.

Ironinya, dalam waktu generasi hari ini lebih memilih genre yang lebih terkini, Arish Mikael memilih haluan lain dalam memaknai makna Pop Nostalgia dalam konteks muzik moden.

Lagu ini menceritakan kisah erti kerinduan terhadap seseorang insan dalam makna yang paling berpuisi. Lantas membangkit rencam sebuah perasaan dan selaksa peristiwa.

Penceritaannya juga cukup sarwajagat atau universal. Selagi mana bernama manusia pasti tidak akan terlepas merasai erti kehilangan dalam kerinduan.

Malah ia bukan sebuah lagu yang sukar difahami tetapi mudah 'menerkam' jiwa pendengar.

Sambil mendengar, saya sehingga berimaginasi wajah sedang ditiup angin bayu di tepi tingkap di dalam bas bersama rakan-rakan menuju ke pekan! Betapa kuatnya penangan!

Aku Rindu Kan Sejuta Puisi,
Nurbisa Jiwa Nurbisa Lara,
Sentuhan Darimu,
Betapa Sepi di Ruangan Ini,
Setelah Hilang Sebuah Nama,
Yang Masih aku Simpan...


Nostalgia! Cukup nostalgia...

Setelah membuat beberapa kajian untuk mengenali sosok bernama Arish Mikael, benar tekaan saya, beliau merupakan penyanyi jalanan terlebih dahulu sebelum dilamar oleh syarikat muzik Luncai Emas kelolaan seniman M. Nasir.

Maka tidak hairanlah jika karyanya begitu berkualiti tatkala saya melihat nama Luncai Emas sebagai penerbit, kerana sejujurnya syarikat itu umpama 'head hunter' yang sentiasa membekalkan pemuzik-pemuzik berkualiti dan beridentiti sendiri.

Namun, perasaan ingin tahu yang bergejolak membawa saya untuk membedah lirik lagu ini.

Saya terlihat perkataan 'Nurbisa' yang digunakan dalam korus lagu, lalu membangkit persoalan dan konspirasi berkenaan maknanya dan kaitannya dengan lagu itu.

Menurut kefahaman saya, Nurbisa itu sinonim sebagai nama pena untuk penulis lirik terunggul sepanjang zaman, Allahyarham Loloq yang juga pernah menjadi penulis lirik eksklusif Luncai Emas.

Beliau juga sering bergandingan bersama M. Nasir dan merupakan penulis lirik lagu Ghazal Untuk Rabiah  dendangan Jamal Abdillah dan M. Nasir, Mentera Semerah Padi dan Andalusia nyanyian M. Nasir.

Persoalan yang timbul di benak fikiran saya, adakah penceritaan lagu ini bersandarkan kepada penghargaan kenangan M. Nasir kepada sahabatnya Loloq? Kerana kata-kata patah lirik itu umpamanya merujuk kepada hubungan persahabatan mereka.

Aku Rindu Kan Sejuta Puisi,
Nurbisa Jiwa Nurbisa Lara,


Bagaimanapun, saya difahamkan lagu ini ditulis dan digubah sendiri oleh Arish Mikael dan rakannya Radzlan dan tidak merujuk kepada hubungan persahabatan kedua tokoh berkenaan.

Maka, saya menganggap konspirasi kecil saya itu hanyalah andaian peribadi semata-mata.

Akan tetapi jika benar, ia memberi sebuah nilai sentimental dan erti penghormatan baharu yang dinikmati oleh peminat seni tanah air dalam mengenang Loloq sebagai bintang seni yang tiada galang ganti.

Namun, meskipun tidak merujuk kepada mana-mana perhubungan insan, ia bukanlah alasan bagi pendengar untuk tidak menjadikan karya ini sebagai satu bentuk perayaan emosi.

Dalam kanta yang lebih luas, saya berpendapat Arish Mikael telah memberikan justifikasi bahawa beliau berkebolehan dalam menghasilkan karya 'malar segar' atau kalis masa depan.

Kehadiran 'Nukilanmu' juga ibarat memberi nafas baharu dalam aliran pop semasa tanah air dan mengingatkan kita bahawa industri muzik tanah air akan baik-baik sahaja meski diganggu-gugat oleh pengaruh muzik luar.

Dalam lapis identiti sebagai penyanyi pula, saya berharap Arish Mikael untuk terus menoktahkan identiti sedia ada, kerana barangkali sukar baginya untuk menempa nama jika sering dibandingkan dengan Allahyarham Sudirman.

Pada hemat saya, walau ada sudut positifnya untuk diiktiraf sebagai suara yang seakan sama dengan bekas penyanyi nombor satu Asia itu, saya merasakan untuk menjadi pejuang seni yang diingati adalah bermakna untuk terus menjadi diri sendiri.

Peminat seni muzik juga ada peranannya untuk tidak menenggelamkan identiti Arish Mikael sebagai Arish Mikael dan bukannya Sudirman.

Saya turut teruja untuk mendegar rilisan baharu beliau pada masa akan datang, jika boleh, hasilkan album.
Kerana saya yakin bakat umpamanya bukan kategori one-hit wonder atau industry plant. Ia ditakdir untuk bertahan lama, jika terus dihargai.

Harapan ke depannya, semoga karya sebegini akan terus diraikan dan bakat seperti Arish Mikael tidak lagi disia-siakan.

Anda boleh mendegar 'Nukilanmu' nyanyian Arish Mikael di seluruh platform muzik digital.



* Fahmi Izuddin merupakan wartawan Astro AWANI.

** Artikel ini merupakan pandangan peribadi penulis dan tidak semestinya mewakili pandangan sidang pengarang Astro AWANI.