PELAKON Indonesia, Reza Rahadian baru baru ini menceritakan kisah bagaimana dia yang dibesarkan dalam keluarga penganut Kristian yang setia memilih untuk memeluk Islam.

Kepada Daniel Menanta, bintang filem Surga Yang Tak Dirindukan 2 itu mengaku keluarga terutama ibunya merupakan seorang penganut tegar Kristian.

Dirinya malah telah dihantar bersekolah ke sekolah aliran Kristian sehingga remaja dan tidak lepas mengunjungi gereja pada setiap Ahad.

"Saya dibesarkan sebagai seorang Nasrani (Kristian) dan dihantar ke sekolah khusus agama Kristian dengan setiap minggu ke gereja.

"Mendiang Glenn Fredly (penyanyi) pernah menjadi guru saya di gereja," kenang lelaki yang berasal dari Bogor, Indonesia itu dalam temu bual yang disiarkan di laman YouTube Daneil Menanta.

Bagaimanapun, setelah dewasa, dia memutuskan untuk menjadi mualaf, memeluk Islam.

Tanpa menyatakan secara spesifik pada usia berapa dia memeluk Islam, Reza menegaskan keputusan yang diambil bukan didorong oleh sesiapa.

"Transisi saya memeluk Islam bukan atas paksaan atau mengikut orang, apa lagi kerana cinta misalnya.

"Ia adalah keputusan saya sendiri. Bukan sebab kerja atau pasangan. Saya cuma yakin setelah 'berdialog' dengan Tuhan, saya mahu menjadi mualaf," katanya jujur.

Bintang filem yang sudah memenangi banyak anugerah ini kemudian mengatakan keputusannya memeluk Islam disambut baik oleh ibu, biar wanita itu sangat berpegang teguh dengan agama yang dianuti.

"Mama kata itu (jadi mualaf) adalah hak saya. Dia cuma berpesan, apabila saya memeluk Islam, jalani ibadah atau agama saya sebaiknya," kata lelaki berusia 34 tahun itu.

Malah katanya, saat ini, ibu dan keluarga yang lain masih beragama Kristian serta menyambut Krismas, sementara dia bahagia menjadi seorang Muslim dan menjalankan ibadah tanpa sekatan.

Katanya: "Mama saya masih merayakan Krismas dan perayaan atau upacara lainnya di rumah. Saya okay. Dan di tempat saya solat, ibu juga kadang kadang berdoa di situ."

Terdahulu, dalam temu bual yang sama, Reza membuat pengakuan mengejutkan dirinya berbohong telah kematian ayah sejak kecil.

Ironi, dia tidak pernah mengenal atau mengetahui sama ada ayahnya masih hidup atau benar benar sudah meninggal dunia kerana tidak pernah bertemu dengannya.

"Ayah meninggalkan kami sewaktu saya kecil dan saya tidak tahu dia bagaimana, masih hidup atau sudah meninggal dunia," akuinya.

Artikel asal di Gempak boleh dibaca di sini