Pentas gah Istana Budaya bakal melabuhkan tirai 2014 dengan sebuah persembahan konsert daripada kumpulan rock legenda Search pada 4 hingga 7 Disember nanti.

Menakluk panggung berprestij berkenaan dengan Search: Live In Istana Budaya 2014, konsert anjuran Urban Creative Synergy (UCS) Sdn Bhd bakal menghadiahkan penonton lebih daripada sekadar gegaran rock & roll dan slow rock.

Sebagai mengangkat sejarah dan portfolio gemilang Search selama hampir tiga dekad dalam industri, getaran elektrik rangkaian lagu-lagu terbaik Search bakal dipersembahkan bersama bunyi-bunyian dasar yang kaya nilai akustik tulen daripada kumpulan rock cello tempatan, Paladin.

"Saya mencari kelainan dalam persembahan kali ini. Setelah berbincang dengan penganjur, saya memilih Paladin untuk bersama kami di pentas," ujar penyanyi utama, Amy Search yang mahu menghidangkan kelainan kepada penonton yang terbiasa dengan konsep konsert rock yang digabung orkestra penuh.



Tambah Amy, persembahan selama empat malam itu penuh cabaran dan ternyata mempunyai nilai sentimental buat Search.

Dalam sidang media konsert tersebut, penyanyi berusia 56 tahun itu tidak dapat menyembunyikan rasa terharu dan sebak terutamanya apabila berbicara tentang semangat setia kawan dalam kalangan anggota kumpulannya.

Perasaan itu jelas terzahir lebih-lebih lagi apabila merujuk pada semangat kental pemain dram, Yazid Ahmad, yang mahu turut serta dalam konsert tersebut biarpun dilihat belum pulih sepenuhnya daripada masalah komplikasi buah pinggang.

“Itu ialah Yazid. Dia tidak pernah berputus asa. Semangat itu yang membuatkan kami kekal bersama,” ujar Amy yang mahu menjadikan persembahan di Istana Budaya suatu momen istimewa buat semua anggota Search dan para peminat mereka.

Tinggal lebih kurang tiga minggu saja lagi sebelum konsert tersebut berlangsung. Search dan Paladin kini sedang mengejar masa memantapkan titik senyawa dengan memperinci gubahan serta susunan lagu selain mengemas kini repertoire demi menjayakan persembahan selama dua jam itu.

“Kami ini hanyalah pemain cello ‘gila-gila’ yang bermain muzik kerana minat. Kami didatangi Search dan kemudian menjalankan sesi jamming bersama.

“Untuk konsert ini, kami bakal berkongsi pentas dengan sebuah kumpulan rock legenda Malaysia yang hebat. Adakah anda mahu tahu apa yang kami rasa?” ujar ketua Paladin, Florian Antier, yang membiarkan hadirin sidang media menjawab sendiri pertanyaan mengenai keterujaan kumpulan cello lima anggota tersebut.

Menurut pemain bass Search, Nasir Daud, terdapat kelainan tambahan dalam persembahan konsert tersebut iaitu yang melibatkan persembahan dram solo dan juga permainan grafik di latar pentas.

“Kami giat berbincang dengan lebih terperinci tentang segmen khas tersebut. Penonton boleh menjangkakan animasi grafik yang mengiringi aksi pemain dram solo. Begitu juga dengan pemain dram kedua yang bakal menjayakan persembahan," kata Nasir.

Daripada Amy untuk para peminat Search; "Datanglah beramai-ramai ke konsert ini. Nikmatilah nanti buah tangan yang terbaik daripada kami!"

Tiket untuk konsert Search: Live In Istana Budaya 2014 sudahpun dijual sejak 15 Oktober lalu pada harga RM109, RM209, RM309, RM409 dan RM799.