KUCHING: Sejumlah 1,152 pendatang asing tanpa izin (PATI) telah ditangkap kerana merentasi sempadan di seluruh Sarawak dalam tempoh 1 Januari hingga 15 Ogos 2021 manakala 540 lagi PATI diusir ketika cubaan memasuki negeri melalui jalan yang tidak diwartakan.

Menurut Timbalan Pesuruhjaya Polis Sarawak DCP Mancha Ata, kesemua PATI berkenaan ditangkap atas pelbagai kesalahan di bawah Akta Imigresen 1959/63 serta Akta Pencegahan dan Pengawalan Penyakit Berjangkit 1988 (Akta 342).

Sementara itu 252 'tekong darat' yang disyaki menjadi dalang dalam penyeludapan migran telah ditangkap.

Daripada jumlah itu,172 individu telah dituduh di mahkamah manakala 80 lagi masih dalam proses melengkapkan siasatan sebelum tindakan lanjut dibuat.

Kes akan disabitkan kesalahan di bawah Akta Antipemerdagangan Orang dan Antipenyeludupan Migran (ATIPSOM) 2007 yang mana boleh dikenakan hukuman penjara untuk tempoh 15 tahun dan denda atau kedua-duanya sekali.

“Pihak PDRM Sarawak juga telah mengenal pasti individu atau kumpulan tertentu yang cuba menyeludup migran ke dalam negeri Sarawak. Tindakan yang drastik akan diambil oleh pihak polis bagi mengekang aktiviti seumpama ini.

“Modus operandi kegiatan ini sentiasa dikaji selidik walaupun taktik dan teknik individu serta kumpulan terbabit sering berubah-ubah,” katanya dalam satu kenyataan pada Ahad.

Mancha memberi jaminan PDRM Kontinjen Sarawak akan terus komited dalam usaha untuk memperkasakan serta memperketatkan kawalan keselamatan sempadan negeri khususnya di Lundu, Bau, Serian, Sri Aman dan Lubok Antu.

Tambahnya, selain membanteras pembolosan sebarang bentuk jenayah, ia juga penting untuk mengekang penularan wabak COVID-19.