MELAKA: Sebanyak 11 warga Indonesia termasuk seorang wanita yang terapung setelah bot dinaiki mereka karam di perairan sempadan Malaysia-Indonesia dekat Melaka, berjaya diselamatkan pada kira-kira pukul 12 tengah hari tadi.

Ketua Polis Daerah Melaka Tengah ACP Christopher Patit berkata kesemua mangsa berumur antara 24 hingga 51 tahun itu diselamatkan oleh kakitangan syarikat perkhidmatan feri, Indomal Kingdom.

"Kejadian itu disedari kapten kapal berusia 39 tahun ketika dalam perjalanan dari Dumai, Indonesia menuju ke jeti Kompleks Imigresen, Kastam, Kuarantin dan Keselamatan (ICQS) Melaka.

"Ketika di kawasan sempadan perairan Indonesia, pengadu menemukan mangsa sedang terapung di permukaan laut dan kemudiannya kapten kapal itu bersama kakitangan feri bertindak menyelamatkan mangsa yang masih hidup itu menaiki feri dan membawa mereka ke jeti ICQS Melaka," katanya dalam satu kenyataan di sini hari ini.

Christopher berkata mangsa wanita berusia 26 tahun didapati mengalami sesak nafas akibat lemas, kemudiannya dibawa ke Hospital Melaka untuk rawatan segera dan keadaannya kini dilaporkan stabil.

Katanya mangsa lain walaupun dalam keadaan stabil, ada yang dirujuk ke Hospital Melaka untuk pemeriksaan kesihatan.

"Kesemua 11 mangsa bot karam itu diserahkan kepada Jabatan Imigresen untuk tindakan selanjutnya," katanya.

-- BERNAMA