PULAU REDANG: Sebanyak 131 buah bot yang telah lucut hak ditenggelamkan di seluruh perairan Terengganu untuk dijadikan tukun tiruan bermula tahun 2010 sehingga kini.

Pengarah Maritim Terengganu, Kepten Maritim Muhammad Suffi Mohd Ramli berkata jumlah tersebut melibatkan nilai rampasan sebanyak RM196.5 juta.

Penenggelaman bot itu merupakan isyarat ketegasan Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (APMM) dalam menangani masalah pencerobohan bot nelayan asing di perairan Terengganu.

Menurut Muhammad Suffi, kaedah pelupusan bot sebagai tukun tiruan antara program pemuliharaan semula hasil laut dan menggalakkan biodiversiti marin.

“Tahun ni juga kita anggarkan sebanyak 35 buah bot lagi kita akan tenggelamkan. Di mana masih lagi terdapat lapan buah bot di Maritim Negeri Terengganu dan 17 buah bot di zon mati Kemaman. Kesemua bot ini ada yang telah mendapat perintah lucut hak dan masih menunggu proses pelupusan. Ada juga masih dalam kes-kes mahkamah yang sedang berlangsung,” jelas beliau.

Dalam pada itu, sebanyak empat buah bot Vietnam telah dilupuskan dan ditenggelamkan di kedudukan kira-kira satu batu nautika dari Pulau Redang pada Rabu.

Beliau berkata, jumlah itu melibatkan denda mahkamah sebanyak RM6.58 juta.

Tambahnya program pelupusan bot terbabit turut mendapat kerjasama dari Jabatan Perikanan Malaysia, Jabatan Taman Laut dan Institut Sumber Marin Asia Tenggara (ISMAT).