PASIR GUDANG: Kira-kira 160 tan sampah sarap perlu dikutip setiap bulan oleh pihak berkuasa tempatan (PBT) di Sungai Tebrau dan Sungai Skudai di negeri ini yang menjadi sasaran lokasi pembuangan oleh individu tidak bertanggungjawab.

Pengerusi Jawatankuasa Pelancongan, Alam Sekitar, Warisan dan Budaya negeri K. Raven Kumar berkata meskipun pembersihan kerap dilakukan, namun jumlah sampah sarap yang direkodkan itu dilihat tidak mengalami perubahan.

"Angka itu kita lihat tidak berubah, masih 80 tan di Sungai Skudai dan Sungai Tebrau juga lebih kurang 80 tan sampah sebulan yang perlu dikutip walaupun pembersihan dilakukan. Sampah yang dikutip termasuk katil dan peti sejuk," katanya pada sidang media di sini, semalam.

Beliau berkata pembersihan di kedua-dua sungai itu dilakukan dengan menggunakan bot Scavenger di bawah kendalian Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS).

Katanya orang ramai perlu bertanggungjawab dan mempunyai kesedaran sekali gus menjadi mata-mata selain menyalurkan maklumat kepada PBT, sekiranya terdapat individu tidak bertanggungjawab membuang sampah ke dalam sungai.

Menurutnya, tindakan denda akan dikenakan kepada individu yang membuat kesalahan, malah penguatkuasaan melibatkan pembuangan sampah akan diperhebat antaranya menerusi Taskforce Penguatkuasaan dan Pemantauan Pencemaran Sungai-Sungai yang telah ditubuhkan sebelum ini.

Pada Ahad lepas, Menteri Besar Johor Datuk Onn Hafiz Ghazi dilapor berkata kerajaan negeri akan memperhebatkan penguatkuasaan berhubung pembuangan sampah mengikut Akta Jalan, Parit dan Bangunan 1974 (Akta 133).

Onn Hafiz dipetik berkata mengikut akta itu mana-mana pihak yang didapati sengaja membuang sampah di tempat awam boleh didenda maksimum RM500 jika disabit buat kali pertama.

-- BERNAMA