KUALA LUMPUR: Kementerian Kesihatan mengesan 19 kes Varian yang Membimbangkan (VOC) COVID-19 melibatkan empat kes varian Delta (B.1.617.2) dan 15 kes varian Beta (B.1.351), hasil survelan genomik secara berterusan sejak 24 Mei hingga hari ini (4 Jun).

Ketua Pengarah Kesihatan, Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah, dalam kenyataan hari ini berkata empat kes baharu varian Delta, yang dahulu dikenali sebagai varian India adalah melibatkan tiga kes di Labuan dan satu kes di Kuala Lumpur.

"Kesemua tiga kes di Labuan adalah jangkitan dari luar negara yang merupakan kes-kes dari kluster Layangan Labuan, manakala satu kes di Kuala Lumpur adalah jangkitan tempatan.

"Bagi 15 kes baharu varian Beta pula (varian South Africa) sebanyak enam kes dilaporkan di Johor, lima kes di Kelantan serta masing-masing satu kes di Kuala Lumpur, Kedah, Melaka, dan Terengganu. Kesemua kes adalah merupakan jangkitan tempatan," katanya.

Dr. Noor Hisham berkata sehingga hari ini, jumlah kumulatif kes yang dijangkiti COVID-19 yang dikategorikan sebagai VOC dan Varian Yang Perlu Mendapat Perhatian (VOI) adalah 138 kes, melibatkan 122 kes VOC dan 16 kes VOI.

Jumlah kes VOC yang dilaporkan adalah varian Beta, varian Alpha (dahulunya varian United Kingdom)varian Alpha, dan varian Delta, manakala VOI pula melibatkan varian Theta (varian Filipina); varian Eta (varian Nigeria); dan varian Kappa (varian India B.1.617.1).

"KKM akan terus memantapkan aktiviti kawalan penyakit berjangkit termasuk meneruskan survelan genomik, memperbanyakkan ujian saringan COVID-19, melakukan pengesanan kontak dan pengasingan kes, serta langkah-langkah kesihatan awam lain bagi membendung penularan varian-varian ini dalam komuniti," katanya.

Pada 1 Jun lepas, Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) mengumumkan amalan mengenali varian COVID-19 mengikut negara ia mula ditemui akan dihentikan dan digantikan menggunakan huruf Greek bagi mengelakkan mana-mana negara dikaitkan dengan stigma pandemik ini.

-- BERNAMA