KUALA LUMPUR: Bekas Ketua Pegawai Kewangan (CFO) 1MDB memberitahu Mahkamah Tinggi di sini hari ini bahawa beliau tiada mengetahui bahawa sebahagian daripada hasil terbitan bon US$3 bilion telah dipindahkan kepada tiga syarikat termasuk Tanore Finance Corporation (Tanore).

Azmi Tahir, 48, berkata beliau hanya mengetahui perkara itu melalui laporan media.

Dalam pernyataan pembukaan kes 1MDB, pendakwaan mendakwa Tanore telah memindahkan sejumlah US$681 juta ke dalam akaun Datuk Seri Najib Tun Razak antara 21 Mac 2013 hingga 10 April 2013 dan ia menjadi perkara utama dalam pertuduhan terhadap bekas Perdana Menteri itu.

Saksi pendakwaan ke-12 itu berkata bon tersebut sepatutnya dilaburkan ke dalam syarikat usaha sama 1MDB dan Aabar Investment PJS iaitu Abu Dhabi Malaysia Investment Company (ADMIC).

"Datuk Seri Najib, melalui Ketua Setiausaha Sulitnya Arwah Datuk Azlin Alias, telah mengarahkan bon tersebut disalurkan kepada tiga syarikat pelaburan iaitu Cistenique Investment Fund B.V (Cistenique), Devonshire Capital Growth Fund (Devonshire) dan Enterprise Emerging Market Fund (Enterprise Emerging).

"Bagaimanapun, saya mengesahkan saya tidak tahu tiga syarikat pelaburan ini akan memindahkan sebahagian dana bon US$3 bilion kepada Tanore dan dua lagi syarikat iaitu Granton Property Holding Limited dan Midhurst Trading Limited.

"Kesemua keputusan dan pemindahan ini adalah di luar pengetahuan saya. Saya juga ada bertanya kepada Terence Geh (bekas Timbalan Ketua Pegawai Kewangan 1MDB) sekiranya kami (1MDB) ada membuat pelaburan dengan Tanore semasa nama syarikat itu keluar di media dan dikaitkan dengan 1MDB. Bagaimanapun, Geh ketika itu menafikan perkata tersebut," katanya.

Beliau berkata demikian ketika membacakan pernyataan saksi setebal 127 muka surat pada perbicaraan rasuah dan pengubahan wang haram dana RM2.3 bilion milik 1MDB yang dihadapi Najib.

Azmi berkata beliau dan Mohd Hazem Abd Rahman (bekas Ketua Pegawai Eksekutif 1MDB) hanya dimaklumkan mengenai pelaburan kepada tiga syarikat sahaja iaitu Cistenique, Devonshire dan Enterprise Emerging.

"Saya sahkan saya ada menurunkan tandatangan di atas beberapa dokumen yang mengesahkan pihak 1MDB mengambil maklum mengenai pelaburan di dalam tiga syarikat pelaburan ini.

"Saya juga tidak pernah membenarkan mana-mana pihak ketiga untuk membuat sebarang pelaburan kepada pihak lain termasuklah ke akaun Datuk Seri Najib," katanya.

Terdahulu, beliau berkata pindahan dana kepada tiga syarikat terbabit telah dilakukan pada 20 Mac 2013 iaitu sehari selepas US$2.7 bilion hasil terbitan bon dimasukkan ke dalam akaun 1Malaysia Development Berhad Global Investments Limited (1MDB GIL).

"Saya sahkan bahawa selepas mendapat kelulusan Ahli Lembaga Pengarah dan surat sokongan daripada Kementerian Kewangan bagi kutipan dana untuk bon, US$3 bilion telah diterbitkan ke dalam akaun 1MDB GIL dengan jumlah US$2.7 bilion iaitu jumlah setelah ditolak caj perkhidmatan yang dikenakan oleh bank Goldman Sachs.

"Sebagai CFO, tujuan utama kutipan dana sebanyak US$3 bilion dibuat adalah untuk usaha sama ADMIC namun memandangkan dana tersebut telah digunakan bagi tujuan lain seawal 24 jam selepas dana diterima, saya percaya usaha sama ADMIC tersebut adalah sesuatu yang sengaja diada-adakan bagi memastikan bon dapat diterbitkan secara sah," katanya.

Azmi juga berkata bon itu langsung tidak digunakan untuk tujuan hartanah dan pembangunan Bandar Malaysia.

Najib, 68, berdepan empat pertuduhan iaitu menggunakan kedudukan beliau untuk memperoleh suapan berjumlah RM2.3 bilion dana 1MDB dan 21 pertuduhan pengubahan wang haram membabitkan jumlah yang sama.

Perbicaraan di hadapan Hakim Datuk Collin Lawrence Sequerah bersambung Isnin ini.

-- BERNAMA