GEORGE TOWN: Sebanyak 35 pengunjung sebuah pusat hiburan dikompaun RM4,000 tiap seorang kerana melanggar prosedur operasi standard (SOP) yang ditetapkan iaitu terlibat dalam aktiviti pusat hiburan di sebuah premis di Jalan Dr Lim Chwee Leong, di sini semalam.

Ketua Polis Daerah Timur Laut ACP Soffian Santong berkata selain itu polis turut menahan 15 warga asing kerana pelbagai kesalahan berkaitan imigresen, di samping tidak mematuhi prosedur operasi standard (SOP).

Beliau berkata penjaga pusat hiburan berkenaan juga dikenakan kompaun berjumlah RM30,000 kerana pelbagai kesalahan kepada termasuk kesalahan menggaji dan melindungi warga asing, dalam serbuan kira-kira pukul 10.30 malam itu.

Katanya serbuan dilaksanakan pasukan dari Jabatan Integriti dan Pematuhan Standard Bukit Aman dan dibantu anggota serta pegawai dari Ibu Pejabat Polis Daerah Timur Laut hasil maklumat awam serta risikan yang dijalankan.

"Mereka yang ditahan direman untuk siasatan lanjut dan kes disiasat menurut Seksyen 269 Kanun Keseksaan, Peraturan 17(1) Peraturan-Peraturan Pencegahan dan Pengawalan Penyakit Berjangkit (Pelan Pemulihan Negara) 2021, Seksyen 6(1) Enakmen Hiburan dan Tempat-Tempat Hiburan 1998, Seksyen 15(1)(c) dan Seksyen 55B Akta Imigresen 1959/63 serta Peraturan 39(b) Peraturan-Peraturan Imigresen 1963," katanya dalam kenyataan di sini hari ini.

-- BERNAMA