KUALA LUMPUR: Datuk Seri Anwar Ibrahim dalam temu bualnya bersama Time pada pertengahan September lalu, telah memberi bayangan bahawa gergasi teknologi China, Huawei, akan dipertimbangkan untuk pembinaan rangkaian 5G kedua negara ini.

Dalam temu bual tersebut, Perdana Menteri berkata, pertimbangan ke atas Huawei adalah bagi membuktikan Malaysia tidak akan terus bergantung harap kepada Amerika Syarikat (AS) untuk pembangunan teknologi, biarpun negara itu adalah rakan dan sekutu sejak sekian lamanya.

Menurut Anwar, pendekatan itu berbeza dengan langkah yang diambil kepimpinan terdahulu, iaitu membiarkan Ericsson membangunkan sistem rangkaian, dan beliau lebih cenderung mempunyai teknologi terbaik dari kedua-dua Timur dan Barat.

“Kepimpinan terdahulu, pemimpin sebelum saya, memutuskan untuk mempunyai satu sahaja sistem rangkaian (dari firma Swedish) Ericsson. Saya berpandangan ia merupakan teknologi yang amat penting.

“Jadi mengapa kita tidak mempunyai rangkaian terbaik dari kedua-dua pihak? Jadi kami memilih (gergasi teknologi China) Huawei untuk sama-sama terlibat.

“Sudah tentu ini akan menimbulkan rasa kurang senang daripada sesetengah pihak. Tetapi saya tidak boleh membiarkannya. Komitmen dan kesetiaan saya adalah kepada rakyat Malaysia,” katanya seperti dilaporkan dalam wawancara khas bersama Time tersebut.

Pada Isnin lalu (9 Oktober), Menteri Komunikasi dan Digital, Fahmi Fadzil dilaporkan sebagai berkata, kerajaan tidak memberi kontrak rangkaian 5G kedua secara rundingan terus kepada Huawei dan menegaskan tiada sebarang bidaan dibuka setakat ini.

Tambahnya lagi, kenyataan Anwar bahawa kerajaan membenarkan Huawei memecahkan monopoli DNB terhadap rangkaian 5G, hanya dalam konteks mengenai majlis penutup Sidang Kemuncak Teknologi Komunikasi Maklumat (ICT) Malaysia 2023 pada bulan lalu.

Beliau berkata, jika ada mana-mana pihak mahu membuat bidaan, pihaknya tiada masalah untuk memberi ruang.

Fahmi berkata demikian sebagai menyangkal dakwaan bekas Timbalan Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Prof Dr Ong Kian Ming, Kerajaan seolah-olah membuka ruang kepada Huawei untuk rangkaian 5G kedua.

BACA: [KOLUMNIS] Pelaksanaan rangkaian 5G kedua perlu telus, utamakan kepentingan rakyat

Dalam sidang Parlimen pada Mei lepas, Anwar berkata, proses peralihan model pelaksanaan 5G daripada rangkaian borong tunggal (SWN) kepada dwirangkaian, menerima tekanan pelbagai pihak.

Fahmi pada awal Mei memaklumkan, rangkaian kedua 5G melalui satu entiti baharu akan diwujudkan pada awal 2024, sejajar dengan langkah menukar sistem SWN kepada dwi rangkaian. Entiti baharu itu akan menjadi rangkaian kedua selepas pelaksanaan 5G ketika ini melalui DNB.