Lebih 70 peratus daripada 900,000 pemohon baru masih belum mendaftar untuk Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) 3.0 tahun ini.

Timbalan Menteri Kewangan, Datuk Ahmad Maslan berkata, mereka yang layak diminta segera mendaftar dan mengemas kini maklumat sebelum akhir bulan ini.

Katanya, ia memudahkan golongan berkenaan untuk menerima perlindungan caruman Takaful i-BR1M.

“Pertama sekali, 70 peratus lagi belum mendaftar dimana pendapatan mereka sekitar RM3,000 ke RM4,000. Keduanya, 35 peratus belum ada akaun bank. Dua perkara itu saya kira boleh di beri perhatian,” kata Ahmad Maslan.

Jelasnya, kerajaan kini memperhalusi caruman takaful i-BR1M dengan Bank Negara Malaysia dan beberapa syarikat insurans untuk dimuktamadkan dalam masa terdekat.

Untuk itu penerima BR1M 3.0 diminta tidak melewat-lewatkan pendaftaran sekali gus selain berharap agar kerajaan tidak melanjutkan tarikh pendaftaran itu.

Tahun ini, kerajaan menjangkakan 7.9 juta rakyat layak menerima BR1M 3.0 dengan peruntukan RM4.5 bilion berbanding RM3 bilion untuk BR1M 2.0.

Sementara itu, hanya 4.4 juta daripada 6.8 juta penerima sedia ada telah mengemas kini maklumat nombor akaun bank, manakala 2.4 juta lagi masih belum berbuat demikian.