GEORGE TOWN: Sebanyak 90 buah keluarga yang terjejas akibat kebakaran di Tapak Pelupusan Sampah Pulau Burung di Ladang Byram, Nibong Tebal sejak 12 Januari lalu akan menerima bantuan sebanyak RM1,000 daripada Kerajaan Negeri.

Perkara itu maklumkan Ketua Menteri Pulau Pinang, Chow Kon Yeow dalam satu sidang media di George Town pada Sabtu.

Jelas beliau, mereka terdiri daripada 38 buah keluarga yang tinggal di Ladang Byram dan 52 buah keluarga dari Kampung Kebun Baru.

"Pejabat Daerah dan Tanah dan Jawatankuasa Bencana telah mendapat persetujuan daripada kerajaan negeri... diputuskan bantuan bencana sebanyak RM1,000 akan disalurkan kepada penduduk yang diminta untuk keluar dari penempatan masing-masing iaitu 38 buah keluarga dari Ladang Byram dan 52 buah dari Kampung Kebun Baru akan.

"Bantuan bencana RM1,000 itu adalah untuk membantu mereka atas kesulitan yang mereka hadapi," jelasnya.

Beliau berkata, wang bantuan bencana itu akan mula diagihkan kepada penduduk mulai minggu hadapan.

Katanya, wang bantuan tersebut diharap dapat meringankan beban semua mangsa yang terlibat bagi menampung perbelanjaan mereka sepanjang berada di Pusat Pemindahan Sementara (PPS).

Buat masa ini, katanya semua penduduk masih belum dibenarkan untuk pulang ke rumah masing-masing walaupun tahap pencemaran udara di kawasan sekitar tapak pelupusan itu dilaporkan bertambah baik.

Mereka diarah mengosongkan rumah sejak Ahad lalu selepas 6.5 hektar daripada keseluruhan 16.2 hektar tapak pelupusan sampah itu terbakar yang dikhuatiri mendedahkan penduduk kepada gas beracun.

Sementara itu, Kon Yeow turut memaklumkan sembilan daripada 10 buah sekolah yang sebelum ini diarah tutup selama tiga hari dibenarkan beroperasi semula seperti biasa mulai Isnin ini.

Katanya, hanya sebuah sekolah yang masih diarah tutup iaitu Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil (SJKT) Ladang Byram berikutan sekolah itu terletak paling hampir dengan kawasan tapak pelupusan sampah berkenaan.