ISKANDAR PUTERI: Seramai 929 pekebun dan penternak di seluruh negeri telah memohon bantuan bencana banjir melibatkan kerugian berjumlah lebih RM17 juta selepas terjejas bencana itu, Mac lepas, Dewan Undangan Negeri (DUN) Johor hari ini diberitahu.

Pengerusi Jawatankuasa Pertanian, Industri Asas Tani dan Kemajuan Luar Bandar Johor Datuk Zahari Sarip berkata permohonan berkenaan melibatkan pengusaha subsektor tanaman agromakanan, subsektor penternakan, subsektor perikanan serta subsektor industri asas tani.

Beliau berkata permohonan bagi peruntukan itu telah dikemukakan jabatan atau agensi berkenaan kepada Kementerian Pertanian dan Keterjaminan Makanan.

"Permohonan bantuan itu kini di peringkat kelulusan menerusi peruntukan di bawah Tabung Bencana iaitu Program Pembangunan Semula Projek Agromakanan (PPSPA) kementerian," katanya pada Persidangan Dewan Undangan Negeri Johor ke-15 di Bangunan Sultan Ismail, Kota Iskandar, di sini hari ini.

Beliau berkata demikian menjawab soalan lisan Gan Peck Cheng (PH-Penggaram) yang ingin tahu jumlah kerugian dialami pekebun dan penternak susulan banjir besar Mac lepas.

Menurut Zahari (BN-Buloh Kasap), Jabatan Pertanian Johor menerima sebanyak 704 permohonan bencana melibatkan tanaman padi, sayur, buah-buahan, lebah madu, cendawan serta industri asas tani (IAT) dengan anggaran kerugian RM10.3 juta.

Berdasarkan permohonan itu, beliau berkata Segamat merekodkan jumlah kerugian tertinggi dengan RM2.363 juta, diikuti Tangkak dengan RM2.156 juta dan Batu Pahat RM1.844 juta.

"Kesemua permohonan ini telah diangkat dalam Mesyuarat Jawatankuasa Teknikal Bencana peringkat negeri pada April 2023 untuk diperakukan. Seterusnya permohonan ini akan dimajukan melalui sumber peruntukan negeri dan Persekutuan," katanya.

Sementara itu, beliau berkata setakat 24 Mei tahun ini, seramai 60 pengusaha sektor perikanan terkesan dengan banjir melibatkan kerugian kira-kira RM5.234 juta.

Persidangan DUN Johor ditangguhkan pada satu tarikh yang akan ditetapkan.

-- BERNAMA