BEIJING: Abad ke-21 telah dikenal pasti sebagai abad yang akan diterajui benua Asia, yang bukan sahaja dalam perkembangan ekonomi, tetapi juga mengenai keterangkuman sosial, kerjasama serantau, serta pembangunan mampan.

Atas sebab itu, Yang Dipertua Dewan Rakyat, Tan Sri Johari Abdul berkata, Malaysia dan China mempunyai kesamaan iaitu memberi komitmen tidak berbelah bahagi dalam memperjuangkan prinsip tersebut serta dedikasi terhadap konsep multilateralisme dan kerjasama serantau.

Namun, beliau berkata, jalan untuk mengecapi Abad Asia yang gemilang sudah pasti satu jalan yang terliku dan memerlukan visi dan misi yang menyeluruh untuk menangani isu global, termasuk jurang pendapatan, perlindungan alam sekitar, kemampanan dan kestabilan politik.

“Kini kita hidup di tengah-tengah denyut nadi Abad Asia, sebuah rangka masa pertumbuhan dan kemajuan yang luar biasa. Tidak dapat dinafikan bahawa tumpuan dunia kini sedang beralih arah. Alangkah beruntungnya bahawa Malaysia dan China berada di kemuncak kejadian ini.

“Dalam mendepani cabaran ekonomi yang tidak menentu di seluruh dunia, Malaysia dan China telah memperlihatkan daya tahan yang mengagumkan, memanfaatkan kelebihan kedua-dua negara yang istimewa untuk bergerak seiring dengan kemajuan ekonomi antarabangsa,” kata Johari.

Beliau berkata demikian sewaktu menyampaikan syarahan bertajuk ‘ASEAN dalam Abad Asia’ di Universiti Tsing Hua, di sini pada Isnin, sebagai sebahagian program lawatan kerja rasmi empat hari beliau ke China.

Turut menyertai delegasi beliau ke universiti yang berusia melebihi satu abad itu (1911 – 2023) itu ialah Timbalan Yang Dipertua, Alice Lau Kiong Yieng; Ahli Jawatankuasa Pilihan Khas Pembinaan Negara Bangsa, Pendidikan dan Pembangunan Sumber Manusia, M Kulasegaran A/L V.Murugeson; Ahli Jawatankuasa Pilihan Khas Kewangan dan Ekonomi, Datuk Awang bin Hashim serta Ahli Kumpulan Parlimen Rentas Parti Malaysia - Matlamat Pembangunan Mampan (APPGM-SDG), Chiew Choon Man.

Dalam pada itu, Johari berkata, hubungan yang baik antara ASEAN dan China akan membawa manfaat untuk kedua-dua pihak dan berupaya menjadikan kedua-duanya sebagai sebagai tunggak kestabilan dan kemakmuran serantau.

Sebagai contoh, dalam konteks Malaysia dan China, walaupun tidak berjiran dekat secara geografi, namun, kedua-dua negara ini mempunyai sejarah, hubungan kebudayaan yang kukuh serta hubungan ekonomi.

“Kedua-duanya telah bekerjasama dalam pelbagai bidang daripada perdagangan dan pelaburan kepada pendidikan dan pelancongan yang menandakan kerjasama dua hala yang baik,” katanya lagi.

Johari berkata, dari sudut pandang pelbagai hala, konsep "Abad Asia" mencirikan bahawa Abad ke-21 oleh pengaruh dan kuasa Asia yang semakin meningkat, terutamanya Asia Timur, Selatan dan Tenggara.

Atas sebab itu, beliau menjelaskan, kedua-dua China dan ASEAN harus bekerjasama untuk meningkatkan kerjasama dalam kecerdasan buatan, tenaga boleh diperbaharui, dan keselamatan makanan.

Ini, kata Johari lagi, dapat dicapai melalui perhubungan serantau, perkembangan budaya, media, akademik, sukan serta pembangunan wanita dan belia demi memupuk hubungan sesama rakyat yang lebih erat.

“Setiap negara anggota ASEAN mempunyai kelebihan ekonomi yang unik. Malaysia misalnya, diunjurkan berkembang sebanyak empat peratus dalam tahun 2023, terutamanya disebabkan oleh kekuatan semikonduktor dan industri gas.

“Kita harus memanfaatkan kelebihan ini melalui kerjasama serantau. Sasaran ini dapat tercapai jika semua negara Asia sepakat membangun pasaran tenaga dan teknologi,” kata Johari lagi.