KUALA LUMPUR: Kesan Sampingan Susulan Imunisasi (AEFI) selepas pengambilan dos penggalak vaksin COVID-19 adalah 43.7 peratus lebih rendah berbanding dos primer.

Demikian jelas Pengarah Bahagian Regulatori Farmasi Negara (NPRA) mengenai Penilaian dan Pemantauan Keselamatan Produk Vaksin COVID-19, Dr Roshayati Mohd Sani berdasarkan Kajian Keselamatan Vaksin COVID-19 yang dijalankan NPRA.

"Berdasarkan analisis interim bagi data Kajian Keselamatan Vaksin COVID-19 yang dijalankan oleh NPRA untuk tempoh Februari sehingga November 2021, AEFI paling kerap dilaporkan susulan pengambilan dos penggalak adalah demam iaitu enam kes setiap 100,000 dos.

"Manakala sakit kepala, empat kes setiap 100,000 dos, Immunization Stress Related Response (ISRR) empat kes setiap 100,000, sakit otot dan sakit di tempat suntikan masing masing tiga kes per 100,000 dos.

"Bagi kesan sampingan sejuk, menggigil, sesak nafas, loya masing-masing dua kes bagi setiap 100,000 dos dan palpitasi (berdebar-debar) satu kes bagi setiap 100,000 dos," jelasnya.

Tambah Dr Roshayati, bagaimanapun NPRA sentiasa memantau secara berterusan mengenai isu keselamatan vaksin termasuk pemantauan isyarat keselamatan global dari negara lain.

Jelasnya, data-data AEFI tempatan berkaitan risiko keselamatan dan kesan sampingan juga turut di nilai bagi memastikan langkah mitigasi boleh diambil sekiranya perlu.

"Jenis adverse pemberian dos penggalak adalah seperti yang dijangkakan iaitu setara yang diterima bagi dos primer iaitu pertama dan kedua.

"Kajian ini juga mendapati bilangan laporan kes AEFI yang serius yang diterima susulan pengambilan dos penggalak adalah 43.7 peratus lebih rendah berbanding susulan dos primer," katanya lagi.

Beliau berkata demikian ketika Sesi Libat Urus Bersama Media berkaitan PICKids dengan Adverse Events Following Immunization (AEFI) bertajuk Penilaian dan Pemantauan Keselamatan Produk Vaksin COVID-19 secara maya pada Selasa.