Ketua Polis Negeri Sembilan Datuk Noor Azam Jamaludin mengesahkan bekas air yang kononnya mengandungi air jampi yang digunakan untuk 'mengubati' Nur Aina Nabihah Muhammad Abdullah yang maut didera pada Rabu lepas, tidak mempunyai kaitan dengan kes.

Sebaliknya, beliau berkata perkara utama dalam siasatan pada masa ini tertumpu kepada punca kematian murid tahun tiga itu.

"Kalau terdapat mana-mana bukti yang menunjukkan ada kaitan dengan pembunuhan tersebut kita akan ambil kenyataan individu yang terlibat.

"Berdasarkan siasatan buat masa ini, air jampi yang dibuat oleh seorang individu yang bergelar ustaz tersebut tiada kaitan dalam kes ini kerana ia hanya sekadar minuman," katanya kepada pemberita di sini, pada Isnin.

Beliau berkata demikian ketika ditemui pada majlis penyerahan watikah pelantikan pengawas Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Tunku Besar Burhanuddin, Seri Menanti di sini yang turut dihadiri Pengetua SMK Tunku Besar Burhanuddin Adnan Abd Aziz dan Ketua Polis Daerah Kuala Pilah Supt Haslah Bachok.

BACA: Nur Aina dipijak sampai terkencing disebat dengan tali pinggang tentera

BACA: 'Saya nampak mata Bihah lebam, dia cakap dia jatuh' - Jiran kanak-kanak maut dipercayai didera


Semalam, Ketua Polis Daerah Port Dickson Supt Zainudin Ahmad dilapor sebagai berkata polis merampas bekas air kononnya mengandungi air jampi yang digunakan suspek untuk 'mengubati' anaknya, Nur Aina Nabihah, yang maut didera, pada Rabu lalu.

Turut dirampas ialah bahan bukti berupa tali pinggang tentera dan sebuah bangku kecil yang sudah patah.

Nur Aina Nabihah, 9, dilaporkan meninggal dunia ketika dalam perjalanan mendapatkan rawatan di Hospital Tuanku Jaafar Seremban (HTJS) selepas tidak sedarkan diri di kediaman keluarganya di Lukut dekat sini, malam 31 Jan lepas.

Mangsa ditemukan dalam keadaan tidak sedarkan diri oleh bapanya di rumah mereka.

Pemeriksaan ke atas badan kanak-kanak itu mendapati terdapat kesan lebam dan bedah siasat mendapati mangsa mengalami kecederaan parah pada organ dalaman seperti putus pankreas, hati terkoyak, cedera buah pinggang, usus terkoyak serta tulang rusuk kanan patah dipercayai dipukul dengan objek tumpul.

Kes disiasat mengikut Sekysen 302 Kanun Keseksaan kerana membunuh.

Rentetan itu, suspek yang juga bapa Nur Aina Nabihah dan ibu tirinya masing-masing berusia 35 dan 34 tahun direman selama tujuh hari sehingga Khamis ini bagi membantu siasatan.

Terdahulu pada majlis itu, seramai 29 orang pelajar menerima watikah perlantikan daripada Noor Azam. -- Bernama