Bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, rakyat Malaysia akhirnya dapat menikmati harga petrol yang lebih rendah pada ketika ini walaupun langkah itu terlambat kerana ia sepatutnya dibuat kerajaan pada musim cuti sekolah bulan lalu.

Ujar beliau, harga RON95 turun 27 sen satu liter, namun harga baru RM1.93 adalah termasuk tambahan margin keuntungan kepada pengusaha stesen minyak adalah sebanyak 2.81 sen satu liter.

"Ini bermaksud cukai tersembunyi yang kerajaan Pakatan Harapan senyap-senyap tibai sebenarnya ialah 29.81 sen satu liter - tidak jauh dari 30 sen satu liter yang saya pernah bongkar," katanya lagi.

Pada masa sama, beliau mempersoalkan sama ada kerajaan akan menurunkan harga minyak RON95, jika isu cukai tersembunyi tidak dibongkar.

"Dalam kenyataan rasmi Kementerian Kewanagan dua minggu yang lepas, Guan Eng menuduh saya telah 'fitnah' bahawa kerajaan PH mengenakan cukai petrol sebanyak 30 sen setiap liter. Rupanya Guan Eng betul bahawa saya telah 'fitnah'. Ianya 29.81 sen satu liter dan bukan 30 sen satu liter. Saya salah lagi. Air muka Guan Eng tetap dijaga kerana perbezaan 0.19 sen ini.

"Jika kita tidak membongkarkan cukai tersembunyi ini dua minggu dahulu, adakah kerajaan PH akan mengumumkan penurunan harga RON95 hari ini? Lain kali, jangan tuduh saya memfitnah bila mahu Senyap-Senyap Tibai cukai petrol," katanya dalam satu entri di laman sosial Facebooknya pada Jumaat.