KUALA LUMPUR: Kerajaan bertekad melaksanakan langkah-langkah reformasi, terutamanya perubahan yang dilihat paling mudah dan cepat dilaksanakan atau ‘low hanging fruits’.

Menurut Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Undang-Undang dan Reformasi Institusi) Datuk Seri Azalina Othman Said, antara perubahan yang diusahakan termasuk akta dana politik dan mengehadkan tempoh jawatan Perdana Menteri kepada 10 tahun.

“Jabatan Hal Ehwal Undang-Undang menghargai maklum balas daripada seluruh rakyat Malaysia dalam kami mengusahakan penambahbaikan secara berterusan.

“Kami memberi jaminan bahawa janji-janji kerajaan masih kekal dan kami tekad membawa perubahan yang dikenal pasti sebagai low hanging fruits secepat mungkin,” katanya dalam satu kenyataan.

Jelasnya, berhubung akta dana politik, pihaknya akan merujuk kepada Jawatankuasa Pilihan Khas Parlimen (JPKP) berkaitan sebelum sesi libat urus diadakan bersama Ahli-Ahli Parlimen.

Selain itu, kertas dasar berhubung had tempoh jawatan Perdana Menteri kepada 10 tahun akan dibentangkan kepada Kabinet bagi menghasilkan kata putus.

Manakala jumlah JPKP akan dimuktamadkan dalam masa terdekat, dengan pengumuman dijangka dibuat oleh Speaker Dewan Rakyat tidak lama lagi.

Berhubung pemisahan kuasa antara ketua hakim negara dan pendakwa raya pula, pihaknya akan meneliti isu berkenaan selepas satu tribunal siasatan khas atau Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) berhubung isu itu diluluskan oleh Kabinet.

“Terdapat pelbagai lapisan protokol dan kelulusan yang perlu dilalui Jabatan Hal Ehwal Undang-Undang untuk melaksanakan reformasi ini.

“Kerajaan ingin memberi jaminan kepada semua pemegang taruh bahawa dengan sokongan anda serta sokongan seluruh agensi Kerajaan Perpaduan, kami akan melaksanakan reformasi ini dengan sebaik mungkin,” ujar Azalina.