GEORGE TOWN: Semua aktiviti perniagaan di Astaka Stadium Bandaraya di Jalan Perak, di sini, yang terbakar, pagi tadi dihentikan serta-merta.

Majlis Bandaraya Pulau Pinang (MBPP) dalam satu kenyataan memaklumkan, tindakan itu diambil selepas mengambil kira faktor keselamatan selepas lapan lot premis makanan di situ terbakar yang mengakibatkan kemusnahan kira-kira 40 peratus.

Menurut MBPP, satu tapak sementara akan disediakan kepada 18 peniaga yang terjejas bagi membolehkan mereka meneruskan perniagaan masing-masing.

"Atas faktor keselamatan, semua aktiviti perniagaan di Kompleks Astaka Stadium Jalan Perak yang melibatkan seramai 18 peniaga dihentikan serta-merta sehingga dimaklumkan kelak.

“Bagaimanapun, MBPP akan menyediakan tapak sementara kepada semua peniaga terlibat untuk menjalankan perniagaan," kata MBPP.

Premis makanan di Astaka Stadium Bandaraya terbakar

Menurut kenyataan itu juga, punca kebakaran masih dalam siasatan dan akan dimaklumkan secara rasmi oleh Jabatan Bomba dan Penyelamat Pulau Pinang dalam tempoh dua minggu.

"Semua orang awam adalah dinasihatkan agar tidak memasuki kawasan tersebut bagi mengelakkan sebarang kejadian tidak diingini berlaku," tegas MBPP lagi.



Dalam kejadian kira-kira jam 7.25 pagi tadi, lapan lot premis makanan di Astaka tersebut terbakar.

Bagaimanapun, tiada kemalangan jiwa berlaku dalam kejadian itu kerana sewaktu kejadian, beberapa orang pembantu kedai dikatakan sedang membuat persiapan untuk memulakan perniagaan masing-masing.