KUALA LUMPUR: Malaysian Research Accelerator for Technology and Innovation (MRANTI) diberikan mandat kepercayaan oleh Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi (MOSTI) untuk bertanggungjawab dalam menangani isu keselamatan makanan di negara ini.

Menurut Ketua Pegawai Eksekutif MRANTI, Datuk Rais Hussin, strategi itu akan merangkumi pelan hala tuju menerusi Dasar Revolusi Perindustrian ke- 4 Negara ( Dasar 4IR Negara).

‘Dengan dasar 4IR ini, kita ada sistem yang boleh membenarkan praktik yang secara langsung turut boleh meningkatkan hasil, pendapatan dan paling penting menangani isu keselamatan makanan’

Sebagai konteks, Dasar 4IR Negara ini merupakan salah satu matlamat oleh kerajaan untuk meningkatkan kesediaan negara yang bertujuan untuk mentransformasi Malaysia menjadi negara yang lebih berpaksikan kepada teknologi dan pendigitalan.

Beliau turut berpendapat bahawa isu keselamatan makanan ini tidak mampu reda secara efektik jika negara tidak tegas dalam melaksanakan dasar 4IR.

“Dengan satu ekar tanah yang sama, negara boleh menghasilkan lebih banyak hasil dan ini juga boleh menangani isu pendapatan petani.

Rais berkata, antara negara contoh yang boleh dijadikan sebagai model ialah Qatar.

‘Beberapa tahun yang lepas, negara itu mengimport hampir semua jenis barangan tetapi sekarang, peranan itu terbalik dimana mereka mengeksport bahan-bahan seperti susu, keju, ayam, daging dan sayur-sayuran,’ tambah beliau lagi kepada pemberita usai lawatan media di MRANTI.

Sejajar dengan ini, beliau turut berkata bahawa MRANTI akan menghantar beberapa wakilnya ke Qatar untuk memahami dengan lebih mendalam tentang pelaksaanaan ini.

Menurutnya lagi, pihaknya masih lagi dalam proses pembincangan bersama kedutaan Qatar.

MRANTI adalah sebuah agensi pengkomersialan penyelidikan dan inovasi (R&D) yang pacu oleh permintaan dalam teknologi dan inovasi di seluruh industri untuk menangani cabaran-cabaran nasional dan global.