KUALA LUMPUR :Amerika Syarikat (AS) dilapor bakal mengharamkan import produk sawit daripada syarikat FGV Holdings Berhad.

Agensi Perlindungan Kastam dan Sempadan AS (CBP) dalam satu kenyataan berkata pengharaman itu berdasarkan hasil siasatan selama setahun yang mendakwa syarikat tersebut mengambil tenaga buruh paksa seperti penyeksaan terhadap golongan ditindas, keganasan fizikal dan seksual, melakukan ancaman dan penyimpanan pengenalan diri.

Siasatan itu turut mendakwa bahawa buruh paksa kanak-kanak telah digunakan dalam proses pengeluaran minyak sawit di syarikat tersebut.

CBP dalam kenyataan tersebut menegaskan pengharaman itu berkuat kuasa serta-merta.


CBP dalam kenyataan tersebut turut menegaskan pengharaman itu berkuatkuasa serta merta.


Susulan itu, CBP mengeluarkan Arahan Tahanan Pelepasan (WRO) terhadap kemasukan dan penggunaan minyak sawit yang dihasilkan FGV di negara itu.

Pengharaman oleh CBP itu menyusul selepas sekumpulan hak asasi meminta pihak berkuasa AS untuk melakukan siasatan terhadap FGV ekoran kebimbangan penggunaan buruh paksa dan pemerdagangan manusia dalam syarikat itu.


Dalam perkembangan berkaitan, FGV di laman webnya pada 26 September lalu telah mengeluarkan kenyataan menegaskan ia terus komited menghormati hak asasi dan memastikan standard tenaga kerja.

Kenyataan itu turut memaklumkan syarikat itu telah mengambil langkah konkrit sejak beberapa tahun lalu untuk memenuhi komitmen berkenaan termasuk dalam isu pengambilan pekerja asing, tidak mengambil pelarian sebagai pekerja, dan penyediaan tempat tinggal.




Sementara itu, laporan berita pada 26 September juga turut menyebut kenyataan Menteri Perusahaan Perladangan dan Komoditi Datuk Dr Mohd Khairuddin Aman Razali bahawa hingga 22 September lalu, seluas 5.14 juta hektar, atau 87.1 peratus daripada 5.9 juta hektar tanaman sawit di Malaysia telah mendapat sijil Minyak Sawit Mampan Malaysia (MSPO).

Ia termasuk 420 daripada keseluruhan 452 kilang buah sawit (92.92 peratus) yang turut diberikan pensijilan MSPO.