AYER KEROH:Seorang suri rumah berusia  49 tahun berputih mata selepas wang simpanan dan pusaka peninggalan keluarganya berjumlah lebih RM2 juta, lesap akibat ditipu sindiket Macau Scam .

Mangsa sebelum ini dikatakan menerima panggilan telefon memaklumkan dia terlibat dalam aktiviti penjualan dadah dan pengubahan wang haram oleh seorang individu yang menyamar pegawai polis bergelar ‘Datuk’ dari Ibu Pejabat Polis Kontinjen Pahang.

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Komersil (JSJK) Melaka, Superintendan E Sundra Rajan berkata, mangsa yang ketakutan kemudian telah menyerahkan butiran akaun bank kepada suspek sebelum menyedari terdapat 164 kali transaksi pindahan wang kepada 16 akaun bank berbeza melibatkan jumlah RM 2,082,736.91 dari akaun miliknya.

“Mangsa mula dihubungi pada 10 Januari lalu mengatakan dia terlibat dengan kegiatan jenayah selain suspek turut menunjukkan waran tangkap dan surat pembekuan aset menerusi aplikasi WhatsApp.

“Wanita berkenaan kemudian panik dan bertindak menyerahkan nombor kata laluan sekali guna (OTP) enam digit kepada suspek. Dia bagaimanapun berasa curiga dan merujuk perkara berkenaan kepada pihak bank sebelum dimaklumkan terdapat 164 transaksi melalui kaedah ‘DuitNow’ dalam aplikasi perbankan,” katanya dalam kenyataan di sini pada Isnin.

Beliau berkata, mangsa terpedaya menyerahkan butiran akaun apabila suspek mengarahkannya berbuat demikian kononnya untuk tujuan siasatan.

Katanya,  suri rumah itu mengakui wang berkenaan merupakan duit simpanannya serta peninggalan keluarga.

“Hasil semakan pihak polis mendapati nombor telefon yang digunakan suspek terlibat dengan 13 laporan polis yang lain menggunakan modus operandi yang sama.

"Kes tersebut disiasat di bawah Seksyen 402 Kanun Keseksaan kerana kesalahan menipu," katanya.

Dalam pada itu, beliau berkata, orang ramai boleh membuat semakan melalui laman web http://ccid.rmp.gov.my/semakmule/ atau muat turun aplikasi ‘Check Scammers CCID di aplikasi Playstore bagi mengelakkan diri daripada menjadi mangsa penipuan.