KUALA LUMPUR: Menteri Kanan Pertahanan, Datuk Seri Hishammuddin Hussein digesa memperincikan isu yang dibangkitkan dalam Indeks Integriti Pertahanan Global (GDI).

Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata, ia berkait isu kelemahan operasi, kewangan dan perolehan Kementerian Pertahanan yang dikaitkan dengan campur tangan politik.

"Saya bangga kerana laporan ini menyebut tentang keupayaan pegawai-pegawai tertinggi tentera, perajurit dan penjawat awam yang dianggap kategori yang baik.

"Ini masalah apabila sistem kroni itu diamalkan, yang bobrok (merosakkan) ini ialah cara perolehan... bermakna ada campur tangan.

"Siapa yang bertanggungjawab dan menetapkannya? Kalau Menteri (Pertahanan) beri pengakuan sekadar lunak didengar tetapi tidak dihalusi.

"Beli senjata, tak sampai ikut jadual, kos melambung tinggi, tak ada penilaian, ini saya dengar dah lama daripada Ketua Pembangkang sebelum saya lagi.


"Jadi minta kesungguhan Menteri Pertahanan beri perakuan di Parlimen ini bahawa amalan buruk ini akan dihentikan," tegasnya di Dewan Rakyat hari ini.

Beliau berkata demikian ketika membahaskan Rang Undang-Undang Perbekalan 2022 di peringkat jawatankuasa melibatkan Kementerian Pertahanan.