PHNOM PENH: Perdana Menteri Malaysia Datuk Seri Anwar Ibrahim hari ini memuji sikap rakan sejawatnya dari Kemboja Hun Sen, yang telah sekian lama menunjukkan penghormatan tinggi terhadap komuniti Muslim di negara berkenaan.

Perdana Menteri berkata di kala sentimen anti-Muslim dan Islamophobia tersebar luar di Eropah, Hun Sen sebaliknya mempamerkan penghormatan tinggi kepada komuniti Muslim di negara itu, walaupun ia merupakan kumpulan minoriti di negara berkenaan.

"Majlis perhimpunan (berbuka puasa) bagi kaum Muslim sempena bulan Ramadan di sini, amat menarik sekali. Walaupun kaum Muslim merupakan kumpulan minoriti di negara ini, namun di sini ada pemimpin yang berpandangan jauh, menghormati kaum lain, termasuk Muslim.

"Saya harap lebih banyak negara di dunia ini yang dibelenggu gejala perkauman agar dapat belajar mengenai rasa hormat sebagaimana yang ditunjukkan di Kemboja di bawah pentadbiran Hun Sen, mereka menunjukkan toleransi kepada kaum-kaum lain," katanya semasa berucap di majlis Iftar Makan Malam yang dihoskan oleh Hun Sen di Chroy Changvar International Convention and Exhibition Centre (CCIC) di sini.

Semasa Iftar (berbuka puasa) Anwar turut menyampaikan sumbangan 1,000 naskah terjemahan al-Quran ke bahasa Khmer dan Inggeris, kepada komuniti Muslim di Kemboja.

Beliau turut menyampaikan biasiswa oleh Universiti Binary, Malaysia bernilai AS$1.1 juta kepada 15 pelajar terpilih Kemboja untuk mengikuti kursus selama empat tahun.

Dalam ucapannya, Perdana Menteri turut mendoakan kejayaan Kemboja dalam menganjurkan temasya Sukan SEA 2023 Mei ini.

Beliau juga menyatakan komitmen Malaysia untuk terus merapatkan hubungan diplomatik yang terjalin sejak 66 tahun lepas dan menghargai sikap tolerasi ditunjukkan Kemboja kepada semua kaum dan agama yang ada.

"Seperti saya sebut tadi, ini akan jadi contoh kepada negara lain yang benci kaum lain, agama lain dan golongan minoriti. Belajarlah dari Kemboja yang menunjukkan agama adalah untuk toleransi dan kasih sayang," katanya.

-- BERNAMA