KUALA LUMPUR:Negara-negara anggota Asean perlu memanfaatkan peralihan tenaga dalam mempercepat pemulihan ekonomi, kata Menteri Tenaga dan Sumber Asli, Datuk Dr Shamsul Anuar Nasarah.

Bercakap ketika Mesyuarat Menteri Tenaga ASEAN ke-38 (AMEM ke-38), Shamsul Anuar berkata, Malaysia telah memanfaatkan peralihan tenaga dengan menawarkan kuota solar 1,000MW melalui penawaran kompetitif pada Mei 2020 untuk menghasilkan potensi pelaburan bernilai RM4 bilion dan mewujudkan 12,000 peluang pekerjaan.

"Sebanyak 56 daripada 93 pembida menawarkan harga yang rendah di bawah 20 sen per kilowatt untuk kapasiti antara 30-50 megawat (MW) dan tawaran terendah yang diterima ialah 13.99 sen/kWh.

"Harga yang ditawarkan jelas menunjukkan bahawa jalan menuju masa depan tenaga yang lebih lestari menjadi lebih kompetitif," katanya dalam satu kenyataan.

Shamsul Anuar juga berkata, Malaysia menawarkan diri untuk terus memegang jawatan sebagai Ketua Rangkaian Sub-Sektor Tenaga Diperbaharui (RE-SSN) selama Pelan Tindakan ASEAN untuk Kerjasama Tenaga (APAEC) Tahap 2 dari 2021 hingga 2025 sejajar dengan peningkatan usaha Malaysia dalam merangkumi peralihan tenaga.

Katanya, Malaysia juga berkongsi usahanya dalam mewujudkan platform untuk memperdagangkan Sijil Tenaga Diperbaharui (REC) di mana sijil yang dikeluarkan disahkan oleh pendaftaran global Piawaian Sijil Tenaga Boleh Diperbaharui Antarabangsa.

"Kami (Malaysia) berharap dapat memperluas platform REC dengan memasukkan perdagangan sumber RE RECS lain kerana kadar pengambilannya sangat menggalakkan," katanya lagi.

Beliau berkata, selama tempoh sebagai Ketua RE-SSN untuk tempoh 2018 hingga 2020, Malaysia mencadangkan agar Asean menetapkan sasaran untuk RE dalam kapasiti kuasa terpasang pada tahun 2025.

Jelas beliau, usaha Malaysia telah membuahkan hasil apabila Menteri-Menteri Tenaga ASEAN bersetuju untuk menetapkan sasaran baru 35 peratus RE dalam kapasiti tenaga terpasang menjelang 2025.

Shamsul Anuar memberi jaminan bahawa Malaysia akan terus memberikan komitmennya dan akan berusaha meneroka kelayakan teknikal dan komersial serta daya maju perdagangan tenaga rentas sempadan hingga 100 MW.

"Projek ini, yang dikenali sebagai Lao PDR, Thailand, Malaysia, Singapura - Projek Integrasi Daya (LTMS-PIP) adalah kesinambungan dari projek penggabungan kuasa masa lalu, memindahkan kuasa dari Lao PDR ke Malaysia melalui Thailand, projek LTM-PIP.

"Di bawah projek itu, PDR Malaysia dan Lao telah memperdagangkan sejumlah 30.2 Giga Watt Hour elektrik dari Januari 2018 hingga Ogos 2020," katanya.

Di mesyuarat itu juga diumumkan pemenang Anugerah Tenaga ASEAN 2020 di mana 15 syarikat dari Malaysia muncul sebagai pemenang dalam dua kategori utama iaitu Amalan Terbaik Kecekapan Tenaga dan Pemuliharaan Tenaga ASEAN dan Projek Tenaga Boleh Diperbaharui ASEAN.

Shamsul Anuar berharap lebih banyak syarikat Malaysia akan mengambil bahagian dalam Anugerah Tenaga Nasional 2021.